Påsklov

Vårt påsklov var bara 5 dagar långt men jag och min ”partner in crime” valde att göra mesta möjliga utav det, något som vi definitivt lyckades med! I torsdags morse flög vi upp till Tamale för att utforska regionerna i norr. Vi började med att åka upp till Bolgatanga där vi hängde på deras jätte marknad som de har var tredje dag. Vi hittade alltifrån leopardskinn och färska råvaror till tyger, kosvansar och krokodiler. En väldigt spännande blandning!

Från Bolgatanga tog vi oss vidare upp till Paga, en liten stad på gränsen till Burkina Faso, som är känd för sina heliga krokodiler. Självklart tog vi oss en tur förbi krokodilerna men höjdpunkten var utan tvekan vår spontana tur till Burkina Faso. Vi stötte på en man som frågade oss om vi ville besöka Burkina Faso, något vi inte trodde var möjligt på grund av våra single entry visum. Mannen påstod däremot att han kunde fungera som våra pass och ta oss in i landet utan problem. En normal människa hade sagt nej så självklart tackade vi ja. Plötsligt satt vi därför på cyklar och cyklade in i Burkina Faso via landsbygden (inte helt laglydigt). Väl inne i landet cyklade vi till ett par små byar där vi hälsade på och försökte kommunicera med med byborna så gott vi kunde med urusel franska…

Från Paga tog vi oss tillbaka ner till Tamale där vi besökte den lokala marknaden och spenderade natten. Morgonen efter tänkte vi ta oss till Mole national park för safari – en resa som tog ett bra tag. Vägarna dit är omtalade för att vara usla och det stämde uppenbarligen för vår tro-tro bröt ihop efter bara en timmes resa. Ghananer har en märklig förmåga att kunna ”laga” det mest omöjliga däremot  så med en läckande bensintank kunde vi fortsätta resan efter 2 timmar. För någon som mig som har varit på safari i Östafrika var Mole inte mycket men det var trevligt att se lite elefanter, babianer och andra ”exotiska” djur. Vi åkte dessutom ut på en nattsafari som var väldigt spännande. Vår jeep bröt ihop (ännu en gång) så vi satt ensamma i mörkret, mitt ute i ingenstans och undrade vad vi skulle ta oss till. Som sagt, ghananer har en förmåga att kunna laga saker… Vi kunde därför spendera natten i tält som var tänkt (bästa och billigaste alternativet för två äventyrliga studenter).

I söndags påbörjade vi resan hem (landvägen denna gången) – en resa som tog nästan 24 timmar. Efter att ha åkt bak på ett flak, liftat, studsat runt i en buss med massa barn klängades på oss och fått polis eskort genom farliga vägar var vi äntligen framme kl 8 i måndags morse. Min hårda madrass har aldrig varit så skön som då! Resan var däremot mer än värt mödan. För er som är nyfikna på att utforska Ghana rekommenderar jag varmt de norra regionerna!