Surfing, oväder och aggressiva fladdermöss…

Eftersom Internet är, minst sagt, uselt på Campus har jag inte kunnat uppdatera om förr, förra helgens äventyr. Jag och min amerikanska kompis valde att åka iväg till västra delen av landet (nära gränsen till Elfenbenskusten) för att testa på stränderna där och en ”village on stilts”. Stränderna var minst sagt fantastiska! Jag har velat prova på att surfa i flera år så äntligen fick jag tillfälle att göra det (till ett billigt pris dessutom). Hur kul som helst så det rekommenderar jag varmt! För en svagis som mig var det däremot ganska tufft… Dagen efter kom jag knappt upp ur sängen och mina ben är fortfarande fulla av blåmärken. Det positiva är väl att det inte kan bli värre nästa gång…

 

Dagen efter åkte vi längre västerut, till Beyin som är en liten kustby med inte mycket mer än en strand och en och annan local shop. Det fanns därför inte jätte mycket att göra där (förutom att promenera på den otroligt vackra stranden) men vår natt blev desto mer spännande och händelserik! Det regnar i princip aldrig här i Ghana men just den natten drog en rejäl storm in över Beyin. Regnet öste ned, det blåste ned träd runtomkring oss och det blixtrade och åskade konstant. Det kan vara värt att nämna att jag och min kompis bodde själva i en liten, skranglig palmblads hydda på stranden. Mitt i natten satte vi oss därför ute på vår altan och njöt av stormen i ett par timmar, helt ensamma på stranden. Det var definitivt ett minne för livet!

Dagen efter åkte vi till byn på styltor – Nzuleso. Anledningen till varför den är uppbyggd över vatten är på grund av den tidigare slavhandeln som pågick i området. För att undvika att bli hittade och skickade över Atlanten byggde de upp en ”hemlig” by på vattnet där de kunde gömma sig. Man kan fråga sig varför folk fortfarande väljer att bo där eftersom det är något isolerat och omständigt att leva där, men det är verkligen ett charmigt ställe! Jag och min kompis fick prova på (lite för mycket..) lokalt gin på den lokala baren och senare paddlade vi ut med en kanot för att bada i sjön. Inte heller den natten fick vi sova särskilt mycket förövrigt eftersom vi råkade släppa in en fladdermus i rummet… Till en början försökte vi sova med den fladdrande runtom oss men den lilla aggressiva saken började såsmåningom attackera oss. Vi fick då den ”briljanta” idén att försöka döda den med min kompis byxor (en urusel idé som bara gjorde den mer förbannad). Jag låg därför vaken halva natten och försökte täcka mig själv med en kudde. Var inte direkt utvilad efter den resan!

Image

One thought on “Surfing, oväder och aggressiva fladdermöss…

  1. Det är helt underbart att läsa om dina spännande utflykter!!!!! Du skriver på ett så fantastiskt sätt. Känns som man är där. Är super stolt över dig!!!! Puss mamma

Kommentera

