På äventyr i östra Ghana

En av de roligaste sakerna med att studera i Ghana är, helt ärligt, alla utflykter under helgerna. Cape Coast (där jag bor) är en trevlig kuststad med väldigt vackra stränder och varmt klimat, men även det kan man bli trött på. Jag och min amerikanska kompis valde därför att åka iväg på en längre resa förr, förra onsdagen (6 mars). Efter en dag på stranden + utekväll i Accra drog vi därifrån till Volta regionen i öst (4 timmar bort). Definitivt en av de vackraste platserna i Ghana! Grönt, kullar, röd jord och massa små, charmiga byar – en klar kontrast från huvudstaden Accra. Allt var dessutom mycket billigare än både Accra och Cape Coast. Jag och min kompis åt till exempel en stor portion pasta som de sålde från ett stånd på gatan för 50 pesoas – dvs, ungefär 1,5 svenska kronor! Inte ens ett tuggummi kostar så pass lite i Sverige…

Image

Första dagen åkte vi till en liten by vid namn Likpe Todome där vi besteg ett berg och klättrade runt i grottor. Jag säger klättrade eftersom vi verkligen klättrade. Det hängde rep lite här och där som man fick klänga sig fast vid bäst man kunde (med sandaler på…). Men det var verkligen värt mödan! Läckrast var grottan fylld med fladdermöss som flög runt oss när vi lyste med ficklampan. Lite småläskigt (speciellt eftersom jag visste att jätte spindlar gömde sig inne i grottorna), men det var en häftig upplevelse.

Image

Dagen efter tog vi en tro-tro (lokal minibuss) till en annan liten by vid namn Logba Alekpeti eftersom det skulle finnas ett Monkey Sanctuary i området (jag och min kompis reser väldigt spontant här…). När vi kom fram fanns det inte mycket mer än ett och annat stånd och ett par killar med varsin moped. Det slutade i alla fall med att vi hamnade bak på varsin moped, hoppande fram på gropiga lervägar. Hur härligt som helst! Själva promenaden i Monkey Sanctuariet var inte mycket sämre det. Slutade med att vi matade apor med bananer och att en och annan flög upp i min famn. Jag är definitivt så långt bort från det svenska vardagslivet som jag kan komma just nu!  

Image

Kommentera

