Högre tempo i skolan

Terminen har nu pågått i ungefär 1 ½  månad och tempot börjar därför komma igång rejält. Inte konstigt när man studerar fem kurser parallellt som jag gör! De fem kurserna jag är inskriven på är: ”African economies and development”, ”Democratization and development in Africa”, ”Conflict and conflict resolution in Africa”, ”Women and development” och ”Pan-Africanism and national movements”. Alla är dessutom på level 400 (den mest avancerade nivån på kandidatnivå) så det  är ingen lekstuga direkt. Det är däremot absolut inte oöverkomligt! Jag reser iväg varje helg och hittar på små utflykter under veckodagarna, men ändå har jag (hittills) kunnat balansera allt pluggande. Måste däremot erkänna att jag fått ”sista minuten plugga” ett par gånger, inte minst denna veckan då jag hade prov i två av mina kurser. Inför sista provet satt jag uppe till klockan 1 för att plugga och 6.30 började lektionen… Det var, minst sagt, plågsamt att gå upp den morgonen!

Hemma i Sverige är jag förövrigt världens perfektionist när det kommer till skolan, något som jag har fått lära mig att släppa här. Jag kan inte förvänta mig att få A i alla ämnen med tanke på att jag inte har tillgång till resurserna för att kunna uppnå det (tänker framför allt på Internet och kurs-litteratur  och att jag inte vet vad föreläsarna här förväntar sig från eleverna. Dessutom funkar skolsystem här som så att de måste fördela ut betygen ”jämt”. Det vill säga, bara ett fåtal kan få A, B, C etc. Det betyder också att ett par stycken måste misslyckas… Förhoppningsvis är de inte så hårda mot internationella studenter. Det lär jag i alla veta i slutet av terminen!  

En av många föreläsningssalar på UCC:

Image

Kommentera

