Vattenbrist och matförgiftning

Vad mycket lättare ens vardagsliv är när man har tillgång till rinnande vatten! För tillfället har mitt hostel inte haft rinnande vatten på fem dagar, och nu har till och med vatten reserven utanför tagit slut, så jag undrar hur vi nu ska kunna duscha, laga mat, tvätta kläder etc. Jag är tyvärr inte så pass rik att jag kan tänka mig duscha i mitt drickbara vatten (som i och för sig bara kostar knappt 6 kronor för 15 liter). I och med att jag har vänner på ett annat hostel kan jag gå dit och duscha när det verkligen är ”kris”, men det blir lite klurigare när det kommer till matlagningen. Får väl helt enkelt leva på bananer och avokado tills vattnet kommer tillbaka!  

Just nu skulle jag förövrigt verkligen uppskatta rinnande vatten och elektricitet eftersom jag åkte på en rejäl matförgiftning i helgen som satte sina spår! Jag var i Accra med min amerikanska kompis för lite festande när vi stötte på två ghananska killar som bjöd mig på streetfood i form av ”meat on the stick”. Eftersom jag ätit det förut tvekade jag inte denna gången, det fick jag definitivt lida för… Första halvan av dagen låg jag på stranden och spydde som en gris och andra halvan låg jag i fosterställning på en madrass med en hög feber som vägrade släppa. Kunde inte låta bli att skratta åt mig själv, såg väl ut som om jag var döende… Ett tag fick vi för oss att jag fått malaria och behövde ta mig akut till sjukhus men som tur var gav vi upp den idén. Sjukhusbesök här tar tydligen en mindre evighet och de kan inte alltid göra särskilt mycket. Mitt immunförsvar verkar dock vara helt okej för redan dagen efter stod jag på benen igen, rätt trött och sliten däremot.

Jag kan förövrigt tillägga att livet och studierna här är mycket, mycket trevligare än vad jag får det att låta i inlägg som detta. Vattenbrist, konstanta elavbrott och matförgiftning är bara en minimal del av allt jag upplever här nere, men jag anser det värt att nämna eftersom jag vill ge en så komplett bild av studentlivet i Ghana som möjligt. Jag tycker framförallt att det är viktigt att informera folk som vill söka till utbytesstudier i Ghana, eller något annat land i området, eftersom det kan vara bra att veta vad det är man kan förvänta sig. Tyvärr åker alldeles för många människor till utvecklingsländer och förväntar sig att det ska vara detsamma som hemma i Väst. Det är det inte och det är det som är charmen med det hela! Vill man ha ett bekvämt boende, Internet 24/7 och renlighet är inte Ghana rätta stället att åka till. Vill man däremot ha en himla massa kultur, äventyr och en upplevelse för livet är Ghana perfekt! 

Handtvättning (när det fanns vatten…)

Image

Kommentera

