Religiösa upplevelser

Något som jag har lärt mig här är hur oerhört viktigt religion är för ghaneserna. Folk frågar mig ständigt vilken kyrka jag tillhör och om jag vill följa med till deras kyrka. Nyfiken som jag är tackar jag alltid ja… För ungefär tre veckor sedan var jag därför i Methodist kyrkan för deras söndagsmässa. Roligare söndagsmässa får man leta efter! Gospelkör, en kort teateruppsättning och dans var bara några av sakerna jag fick uppleva. Det härligaste var däremot ”publikens” reaktioner. Folk runtom mig stod och pratade för sig själva själva och skakade händerna i luften som om de vore frälsta. Det var däremot ingenting jämfört med killen som sprang fram och tillbaka uppe vid ”altaret” medan han svingade armarna i luften… Hysteriskt roligt! Tänk dig det under söndagsmässan i Sverige!  

Medlemmar från methodist kyrkan var förövrigt och knackade på min dörr häromveckan för att värva fler medlemmar. Folk som känner mig vet att jag har svårt att säga nej, så ni kan ju gissa själva hur det gick… Ja, jag blev medlem. Skulle aldrig ha gått med på det för människorna ringde mig 4 (!) inatt för att informera mig om att de stod utanför mitt hostel för att hämta mig till ”the morning devotion”. Skojar inte! Som tur var stod dem utanför mitt gamla hostel… Tjejerna som bor där nu hade tydligen hört de ropa efter mig mitt i natten. Sjuka saker händer alltid mig!  

På tal om sjuka saker måste jag nämna det sjukaste som jag hittills upplevt i Ghana – ”the prayer night”. Jag och ett par andra internationella studenter var påväg hem en kväll när vi gick förbi en stor äng fylld med människor som vandrade fram och tillbaka i mörkret till (o)ljudet av någon som talade i tungor. En normalt funtad människa hade kanske sprungit därifrån men vi valde såklart att ta en närmre titt.  Herregud… Det var som en blandning mellan ”Exorcismen” och ”The Walking Dead”. Jag överdriver inte ens! Människor talade i tungor, alla stirrade intensivt ut i ingenstans, vissa skakade till och med som om de hade en exorcism i kroppen. Värst var ändå skriket/oljudet från högtalarna som skulle föreställa talande i tungor. Jag har aldrig hört något liknande men läskigt var det i alla fall. Det tog däremot inte slut där. Mitt i allt började folk ställa sig i små cirklar och ta varandras händer så plötsligt stod vi i en av alla dessa cirklar. Just då kändes det som om jag var med i dolda kameran, men detta var uppenbarligen inte fallet…  Välkommen till Ghana!

Kommentera

