Underlandet Down Under

Jag har vuxit upp i Göteborg och levt där i hela mitt liv. Självklart har jag varit utomlands flera gånger, däremot aldrig på egen hand som nu. Under de resor som jag har varit på så har jag aldrig hittat en stad som är så motsatt Göteborg som den här. Åtminstone vid första ögonkastet. Redan från mitt flygplansfönster så kunde jag se hur olika våra landskap är. Både Brisbane och Göteborg har många backar men i Queensland så växer kullarna upp i mjuka former och liknar topografin man ser på en skolkarta, även färgerna stämmer överens. Sen så är det det här med färgerna i Brisbane. Jag har, som den göteborgare jag är, vant mig vid en nästan monokrom miljö i framför allt nyanser av grått, beige och blått. Att en stad skulle behöva vara enfärgad håller inte Brisbane med om, allt sprakar och glittrar här. Skyskrapor fångar in den starka solen och de saker som finns nere på marken gör istället som regnskogens fåglar och spelar på färg. Allt är bjärt här, från knallgula och turkosa hus till blommor, sedlar och popcorn. Till och med tegelstenarna går från grönt till gult och rosa. Sen så är en annan mycket viktig skillnad värmen, som verkar påverka människorna betydligt. Att konstant ha beach-säsong innebär att man aldrig tillåter sig några månader av stillasittande och julmat. Det verkar vara en helt annan utseende-fixering här. De jag ser i min egen ålder är smala (eller i männens fall mycket vältränade) och har en perfekt solbränna. Jag har lagt märke till flera par silikonbröst och minst en läkande botox-panna. Inte i hela mitt liv har jag känt mig så blekfet som nu. Jag lyser i jämförelse med dessa gyllene och kopparfärgade skönheter och tänker att en diet av sallad och brun-utan-sol hade varit en bättre förberedelse för Australien än semlor. Jag har fått märka av hur trevliga australiensarna är, fast jag vet inte om det beror på vädret eller deras artiga, engelska förfäder. Det finns inte så många likheter mellan Brisbane och Göteborg men lukten av hav kan man i alla fall få från den stora floden som slingrar sig genom staden. När jag promenerar genom Brisbanes botaniska trädgård så kan jag känna mig riktigt till freds, jag kommer nog att trivas här. Att de har hoppande pungdjur som är större än råttor, paddor lika stora som kycklingfiléer och en kärlek för snabbkaffe tänker jag inte fundera på riktigt än.

One thought on “Underlandet Down Under

Kommentera

