Tankar från en fönsterplats

Som tidspessimist så var jag alldeles för tidig till flygplatsen. Problemet var att det var fel flygplats. Efter att ha stressat upp mig ordentligt i den snabba bilfärden genom Göteborg så lyckades jag till slut hamna rätt. Jag kände mig rätt ensam när jag spände fast mig i flygplanet och förberedde mig på en lång färd. Som tur var så hade jag lyckats få fönsterplats under hela resan. Himlen var en blandning av blodapelsin och kobolt när planet styrde sin kos mot Bryssel, Abu Dhabi, Singapore och till sist Brisbane. Under mig så bredde min hemstad ut sig och gatlyktorna fick staden att se ut som lava som trängde sig ut mellan sprickorna i någon blåsvart vulkanisk bergart. Då stjärnorna började visa sig så hade hela världen utanför fönstret fått samma färg och molntäcket nedanför gick inte att skilja från himlen. Det var inte det enda som jag såg genom mitt flygplansfönster. Jag var, under flyget från Abu Dhabi, i ögonhöjd med ett åskmoln. Ovädret pågick under natten, inte långt ifrån Singapore. Nästan alla passagerare hade stängt sina fönsterluckor för att sova. Själv så ville jag se på stjärnhimlen. Det var turbulent just då som jag såg molnet, inte nedanför planet, utan en bit bort i ungefär samma höjd. Svart mot svart gjorde så att det var svårt att se var molnet började och slutade. Vita blixtar av olika storlek sken upp en efter en, det var en fantastisk syn. Synen var ännu vackrare efter att en flygvärdinna hade förklarat för mig att det inte var någon fara.
Efter att ha suttit i ett flygplan i, sammanlagt, mer än 24 timmar så vill jag gå så långt som att säga att jag är lite van vid det här nu. Det är okej. Det räcker. Jag behöver inte flyga mer. När man inte har sovit mer än några timmar och inte har vetat när ett dygn har övergått i ett annat så är det svårt att samla tankarna. Nu ligger jag i min säng på mitt rum i ett vandrarhem och återställer mig med vila och fräscha kläder. Snart är det dags för frukost här men innan dess så tänker jag lyssna på Virtual Insanity med Jamiroquai.

20130214-080217.jpg

Kommentera

