Första uppdateringen från Ghana

Hello!

Eftersom det här är mitt första blogginlägg tänkte jag börja med att ge en kort beskrivning av mig själv och varför just jag skriver här. Linda Jansson heter jag i alla fall och är (vanligtvis) en andraårs student på kandidatprogrammet i Globala Studier på Göteborgs Universitet. Under första terminen på programet fick jag dock veta att det var möjligt att åka på utbytesstudier under andra året, något som jag självklart inte ville missa. Jag fastnade på en gång för University of Cape Coast i Ghana i och med mitt intresse för både Utvecklingsstudier och Afrikastudier och tadaa – här sitter jag nu över ett år senare!

Eftersom jag hunnit befinna mig här i över två veckor har jag en hel del att uppdatera om, jag kommer dock att börja med uppdateringar om studierna med tanke på att detta huvudsakligen är en studentblogg. Jag tror dessutom att det är ganska intressant för folk där hemma att ta del av hur universitetsstudier går till här nere eftersom det skiljer sig åt rejält, både positivt och negativt.

Jag och tre andra svenskor från Göteborgs Universitet anlände till huvudstaden Accra den 19 januari och vilade upp oss där i två dagar innan UCC (University of Cape Coast) skjutsade oss till vår nya hemstad 3-4 timmar bort. Redan då fick vi en rejäl försmak på ghanesernas tidsperspektiv – 8 timmar tvingades vi vänta på skjutsen, utan någon information! ”Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge”är definitivt ett uruselt ordspråk! Väl på Campus, där vi kommer bo, släpptes vi av med  i princip ingen information alls. Jag hade i alla fall ett rum att sova i så jag var nöjd! Sakta men säkert fick vi mer information från the International Center of Education om hur våra studier skulle gå till, när och hur vi skulle välja våra kurser och hur Campus området såg ut. Ärligt talat vet jag långt ifrån allt just nu, trots att jag befunnit mig på Campus i 18 dagar, men det kommer jag nog aldrig göra. Det kan vara ganska skönt det med. Det är bara att go with the flow!

Efter introduktionsveckan, då vi bland annat åkte till Kakum Nationalpark och slavfortet Castle of St George, skulle studierna sätta igång. Jag säger skulle eftersom majoriteten av föreläsarna bestämde sig för att ha en extra veckas semester, något som tydligen är vanligt här. Uppenbarligen stämmer det eftersom endast två (!) av mina tio föreläsningar blev av! Föreläsarna informerar dock inte studenterna om detta så tålmodigt hade jag traskat till varenda en och väntat. Lozer stämpel på mig! Tydligen ska alla föreläsarna komma denna vecka så jag håller tummarna, min hjärna behöver börja aktiveras!

De här första två veckorna får man ”droppa” och ”lägga till” kurser så för tillfället är min kurslista ännu inte komplett. Jag hade valt ut fem kurser men efter att ha haft föreläsning i ett par stycken av dem måste jag nog välja om… Gårdagens föreläsning var nämligen den obekvämaste jag någonsin varit på. Du ville defintivt inte vara vit, framförallt inte amerikan, i det rummet. Kursen heter ”Conflict and Conflict resolution in Africa” och berör, som ni säkert hör, konflikter och konflikthantering. Föreläsaren valde i alla fall att lägga stor vikt vid att skuldbelägga USA, något som han gjorde på ett väldigt okänsligt sätt. Som västerlänning kände vi oss i alla fall väldigt utpekade av hans sätt att ta upp det, inte minst eftersom han tittade på oss vita så fort han nämnde USA. Det var säkert inte föreläsarens mening att få oss att känna såhär men jag vill inte läsa en kurs där min hudfärg blir så pass tydlig som den blev under denna föreläsning.  Det var hur som helst en väldigt intressant och lärorik upplevelse!

Detta är bara en liten, liten, liten del av allt jag upplevt de senaste 20 dagarna men det ger er i alla fall en någorlunda bild av den här första tiden. Det kommer en ny uppdatering om ett par dagar om Internet vill samarbeta med mig, finns nämligen massa spännande att berätta om! Har jag tur kan jag dessutom ladda upp lite bilder…

Kram från Ghana!

One thought on “Första uppdateringen från Ghana

  1. Linda!!!! Du är helt fantastisk när du skriver och beskriver ditt ”liv/studieliv” i Ghana!!! Du är så fantastiska när du skriver och berättar!! Jag blir sp fantastisk stolt över dig och vill bara läsa mer!!!!!

Kommentera

