Ett år senare

Nu har det gått ett år sedan det var sista dagen för mig att lämna in min ansökan till utbytesstudier. Då var jag helt övertygad om att detta skulle bli en snabb affär och att jag skulle behöva hålla i mig för att inte ryckas baklänges. Så var det självklart inte. Många byråkratiska hinder senare så har jag börjat packa inför en många timmar lång flygväg till Brisbane i Australien. Efter att ha tjatat hål i huvudet på mina vänner under ett års tid så kan jag äntligen börja se fram emot att komma iväg. Detta är något som jag inte har unnat mig själv tidigare.
Efter att ha klarat av hela processen, bortsett från själva flygturen, så kan jag ge min topp fem lista över saker att tänka på när man vill bli en utbytesstudent:
1) Det tar tid, låt det göra det! Det är inte roligt med pappersarbete men det ger dig tid att få ordning på allting. Hellre en extra månad med förberedelser än att det visar sig att dina kurser inte kan tillgodoräknas.
2) Det finns bara en som kan hålla reda på allt som skall göras! Detta är du. Ingen annan kommer fixa visum, boende, uthyrning av din lägenhet eller flygbiljett.
3) Saker kan gå fel! Förbered dig på vad som helst. Blir inte förstörd om du inte får dina kurser godkända vid första försöket. Med lite framförhållning så kan det mesta lösas.
4) Våga fråga! Göteborgs Universitet är fullt med kompetenta människor, var inte rädd för att fråga vad som behöver göras. Räkna med att behöva göra det själv däremot.
5) Ha slutmålet i sikte! Ansökningsprocessen är inte rolig, det är däremot själva resan. Glöm inte bort varför du har begravt dig själv i blanketter.
Slutmålet - Brisbane
Slutmålet

One thought on “Ett år senare

Kommentera

