Cyklarnas stad.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3304&grupp=6316&artikel=5313744

Min kära moder tipsade mig om detta reportage som jag måste säga ligger helt rätt i tiden. Åh dessa cyklar. De är något som är svårt att undgå här i Hángzhōu (杭州). Överallt finns det att hyra och lämna och de är också ett av mina första minnen från min första resa hit till Hángzhōu (杭州) i våras. Genom dessa cyklar träffade jag även vänner som jag har kontakt med än idag. Precis som reportern nämner så kommer de med skräckblandad förtjusning. Många är i dåligt skick med dåligt fungerande bromsar vilket gör varje tur extra spännande. Trafiken här i Hángzhōu (杭州) är en helt annan jämfört med Sverige. Här kör folk lite som de vill och motorfordonen är fler men mitt i kaoset finns det ändå någon form av ordning. Kommer man väl in i i svängen går det som på räls. Det gäller bara att vara lite alert och ha lite trafikvett så överlever man det mesta. Själv har jag gett upp  de röda cyklarna mot en privat cykel som jag tar mig till och från skolan med. Färden är på cirka en mil som utförs med musik i öronen och till stor del i rusningstrafik. Inga problem anser jag, avkopplande, medan folk i min omgivning anser att jag är galen.

Här kommer bilder från mitt första möte med de röda cyklarna. Det visade sig ge goda kamrater och fina vyer kring den berömda West Lake (西湖 xīhú) här i stan:

Kommentera

