Jag, motivationscoach? Nja.

Hej igen. Som utbytesstudent träffar man mycket nya människor och får vara med om en hel del oväntat. Här är ett exempel på det. Under förra veckan blev jag inbjuden till att se en konsert här på vårt campus. Då jag satt och inväntade konserten började personen bredvid att kallprata lite med mig. Vi växlade några ord med hjälp av min knackiga kinesiska och efter konsertens slut bytte vi lite uppgifter. Efter ett par dagar hörde hon av sig till mig. Det visade sig att hon är engagerad i ett projekt kallat ”Dream Project” (筑梦计划), där hon jobbar som volontär. Projektet , eller organisationen som nog är en bättre benämning på det, går ut på att de reser runt till olika småskolor här i Hangzhou och håller föredrag för att få barnen att våga följa sin drömmar i livet. Vart kommer jag in i bilden då? Jo, hon tyckte att det hade varit roligt om jag följde med dem ut till en skola i närheten och frågade om jag vara villig att göra det på fredagen. Låter väl spännande tänkte jag och tackade ja till inbjudan. När fredagen kom tog jag med mig min ena rumskamrat och begav mig mot skolan där vi skulle mötas. Väl där kom ledaren för organisationen fram till mig och frågade ”Du vet väl vad din uppgift är idag?”. Njaaa, le och se glad ut? Riktigt så enkelt var det inte. De hade haft möte någon dag tidigare och bestämt att i och med att jag ”kan” kinesiska så tyckte de att det hade varit oerhört kul om jag läste en historia om bröderna Wright för barnen. PÅ KINESISKA(!). Något nervöst gick jag med på det. Väl inne i lektionssalen ropades tillslut mitt namn upp och med en mild form av panik ställde jag mig framför klassen och började läsa berättelsen. Sakta stapplade jag mig igenom texten med känslan av att ingen förstår vad jag säger. Men de gjorde de! Efter att jag avslutat min sista mening fick jag applåder utav hela klassen och min kinesiska vän konfirmerade att budskapet hade gått fram. Vilken lättnad! Det var till och med så populärt att jag och min rumskamrat fick ägna hela rasten åt att signera elevernas häften.

Det var det det. Här kommer en bild. Ha det fint så länge!Image

Kommentera

