Nytt, från Kina.

Hejsan! Mitt namn är Jacob och jag kommer under hösten dela med mig om mina upplevelser och studier i kinesiska, i Kina. Efter att ha läst ett år kinesiska (Kinesiska A och B) vid Göteborgs Universitet så fick jag möjligheten att bege mig österut för att pröva och utveckla mina färdigheter på plats. Jag studerar för tillfället i en stad som heter Hángzhōu (杭州) vid Zhèjiāng University (浙江大学). Staden Hángzhōu är belägen sydväst om Shànghǎi och det tar cirka 45 minuter med snabbtåg (300 km/h) att ta sig mellan de två städerna. Har du inte hört talas om Hángzhōu? Det är inte så konstigt. Här bor det nämligen bara cirka 8 miljoner människor. Om ni undrar vad för underliga streck som förkommer ovanför de kinesiska namnen så är det riktlinjer för hur de skall uttalas. Det kallas Pīnyīn och är något som är oerhört viktigt inom kinesiskan, och oerhört svårt för oss västerlänningar. Nedan kan ni se hur en typisk text i min kurslitteratur kan se ut. Ser det främmande och skrämmande ut? Det är det. Men misströsta inte. Det är absolut inte omöjligt! För att studera kinesiska krävs bara tid och tålamod. Något jag inte trodde jag hade. Men här är jag! Så följ mig gärna under min höst i fjärran östern. En höst långt bort från Göteborgs lektionsalar. Image//Jacob Andrén

One thought on “Nytt, från Kina.

Kommentera

