Tjingeling studentbloggen!

Nu har de två sista rapporterna lämnats in och sommarlovet börjar närma sig. På tisdag har vi sista genomgången och semester end party. Sen blir det fullt ös med tenta plugg för jag har ju oturen att ha en omtenta om en vecka.. suck! Men när jag väl klarat av den är det sommar som gäller!

Mitt första år på geovetenskapsprogrammet har varit otroligt bra. Jag har lärt mig massor och har träffat en gäng helsköna personer. Det känns skönt att veta att det är det här jag vill plugga, inget mer omkringflängande för mig inte! Under det gångna året har jag bland annat hunnit med att träffa min nuvarande pojkvän, flytta hemifrån och hitta på massor med roliga saker med mina vänner. Här är några få av många minnesvärda bilder!

Jag hoppas ni alla få en underbar sommar och att du kommit in på den utbildningen du sökt. Eller om du bestämt dig för att åka utomlands först och kolla in världen så önskar jag dig all lycka till. Upptäck, våga testa, våga göra saker du drömt om. Ta saken i egna händer och blicka framåt – det är upp till dig att hitta på saker. Ingenting är omöjligt!

Vill ni läsa mer så finns jag på geojossan.blogspot.com.

Njut av sommarn så ses vi kanske!

//Josefin

3 thoughts on “Tjingeling studentbloggen!

  1. Hej Josefin!

    Jag tycker att det geovetenskapliga programmet inriktning klimatologi/naturgeografi på Göteborgs universitet låter jätteintressant, och jag har nu lite frågor om utbildningen som jag verkligen skulle uppskatta om jag fick svar på!

    Först och främst, visst är det den utbildningen/inriktningen du har valt? Vet du kanske lite mer om vad man egentligen blir efter utbildningen och vilja jobb man får? Varför valde du just det här geovetenskapliga programmet i Göteborg, och inte någon annanstans? Vad fick dig att inte välja geologi som inriktning?

    Jag frågade en på studievägledningen på Göteborgs universitet om vilka masterutbildningar det finns och hon sa att det inte fanns någon inom klimatologi. Men sen såg jag att du hade skrivit att det finns en, ”Atmospheric Science”. Vart har du hört talas om den?

    Har du hört något om hur arbetsmarknaden ser ut och om det finns jobb?

    Oj, jag tror det får räcka med frågor nu! Det här med att välja utbildning är inte lätt🙂

    Vore jättetacksam för svar! Hälsningar Erika

  2. Jovisst är det inriktning klimatologi jag har valt! Ärligt talat så har jag inte jättekoll på vad man kan jobba med efter utbildningen. Man kan jobba med klimatmodeller för smhi, vara ute och göra provtagningar, jobba med stadsplanering (hur man ska bygga hus för att undvika översvämmningar och jobbig vind och få fint klimat), vägklimat (förhindra olyckor genom att förbättra vägar typ). Man kan även få jobb inom media. Det finns säkert mängder med jobb som jag inte har någon aning om! Forskare kan man självklart också bli🙂 Läs mer om programmet här: http://www.gvc.gu.se/utbildning/program/Geovetenskap_med_inriktningar/naturgeografi

    Just nu håller de på att göra om master programmet inom klimatologi så det är inte många som har koll på läget. Men de har lovat att det ska finnas ett master program inom klimatologi. Här är en länk till masterprogrammet i atmosfärvetenskap (som det ser ut nu):
    http://www.science.gu.se/utbildning/masterprogram/program/Atmosfarsvetenskap
    Detta är jag jättesugen på att läsa!!

    Anledningen till att jag valde geovetenskap var för att jag har alltid varit en naturmänniska. Jag älskar att vara utomhus och naturens fenomen har alltid intresserat mig. När jag läste om detta program föll jag genast för det i och med att det handlar om jorden. Jag läste att det var ett mycket varierat basår där man fick ”prova på” alla olika inriktningar innan man bestämde sig för vad man ville inrikta sig på inför år 2. Det ingår många exkursioner där man åker iväg från skolan för att göra provtagningar/undersökningar i naturen. Detta har varit extremt bra då det blir både roligare, mer intressant och mer lärorikt när man kombinerar detta med föreläsningar och labbar. Man lär också känna sina klasskamrater på ett annat sätt än om man bara sitter i klassrummet vilket resulterar i många nya vänner!

    Jag valde att studera i göteborg av två anledningar. Den första och viktigaste för mig just då var helt enkelt att jag inte orkade börja plugga någon annan stans långt hemifrån. Jag hade varit i slovenien i 3 månader, i tyskland i 5 månader och sedan flyttat till luleå för att plugga där men de studierna avslutade jag efter 3 månader. Så det kändes skönt för mig att vara på hemmaplan ett tag.
    Den andra anledningen var att jag ville läsa klimatologi och de kriterierna jag hade för min utbildning och de kurser jag ville läsa passade bäst in på göteborg. Dessutom läste jag om alla roliga exkursioner så jag blev jättepeppad!

    Jag har själv frågat lärare och doktorander om arbetsmarknaden för klimatologer och de säger att den är ganska stabil (lika många slutar som behöver jobb) fast att det i framtiden kan komma behövas många fler klimatologer. Du vet säkert själv vilket tjöt det är om klimatet i dagens läge, så jobb lär man få! Det finns även stora chanser till att få jobb utomlands om man vill det.

    Jag ska till Abisko i ca 10 dagar nästan direkt när skolan börjar nu till hösten, det ska bli sjukt kul! Har du några fler frågor så säg till! Jag svarar gärna🙂

    1. Tack så jättemycket för svaret, det låter verkligen intressant! Vi får ser hur jag gör tillslut, jag återkommer kanske lite senare med fler frågor🙂

Kommentera

