Gräva upp jord i skogen som jobb?!

Idag var jag ute i skogen med halva klassen och vår härliga lärare som pratar både engelska, svenska och svengelska. Vi gick runt i skogen med en svartvit orienteringskarta och undersökte marken. Där vi såg berg skulle vi anteckna/måla in det på kartan och där vi såg lera skulle vi anteckna med symbolen för lera i kartan osv. Detta kallas för kartering och är vanligt att man håller på med som geolog. Tänk dig att ha som jobb att traska runt i skogen dagen lång och känna på lera/sand? Det är klart att det är efterarbete inomhus också, som att färdigställa kartan och skriva en rapport. Men det är sjukt härligt och kul att vara utomhus med sina klasskamrater och gräva runt i marken! Idag hade vi bara en sorts introduktion men på må-on nästa vecka är det allvar. Då ska vi vara ute 9 – 16 varje dag och göra detta i ett förbestämt område. Det ska bli kul🙂 Det är härligt med omväxling från skolbänken.

Imorgon skulle jag egentligen jobba men icke! Jag är jätteförkyld och snörvlar och hostar om vartannat. Visst hade jag kunnat jobba men hur fräsch är det om jag går o snyter mig och hostar varannan minut när jag jobbar i direktkontakt med kunder och färskvaror? Inte alls! Så jag ska vila upp mig och bli superfrisk tills på måndag. Nu ska jag ha myskväll framför tvn med Susanne och Erik!

//Josefin

Kommentera

