Mitt val… Hur kommer det bli?

Efter mycket diskuterande med klasskamrater som (typ) alla redan bestämt sig för att läsa geologi-inriktningen blev jag inte mycket smartare. Vad ska jag välja? Vad kommer jag tycka är mest intressant? Vad vill jag jobba med? Jaa.. Jag har inte ännu svaret på alla dessa frågor. Men nu måste jag välja. Att mina närmsta klasskompisar och min pojkvän har valt geologi har påverkat mig lite. Det känns lockande att fortsätta ha så himla kul ihop på tråkiga föreläsningar, spännande exkursioner och gruppövningar.

Året innan jag började läsa geovetenskap vid Göteborgs universitet påbörjade jag en utbildning i Luleå – Civilingenjör i Rymdteknik. Det gick ganska bra för mig och jag stortrivdes i staden med efter ett tag tröttnade jag på all matte och fysik och hoppade av utbildningen. Hade jag fortsatt så hade jag valt att inrikta mig mot atmosfären. Då hade jag läst om klimat, atmosfär och kanske lite om solsystemet. Men jag orkade inte för fysiken var så sjukt tråkig och jobbig.

Anledningen till att jag sökte in till geovetenskap var att jag fortfarande ville läsa om atmosfären och klimatet men jag ville slippa all matte och fysik. Detta hade jag helt glömt av tills en god vän från Luleå sa något som fick mig att minnas detta. Klimatets påverkan på vår värld och hur atmosfären fungerar är jag väldigt intresserad av. Jag kan tänka mig att jobba med detta i framtiden, jag kanske till och med bestämmer mig för att doktorera. Masterutbildningen i klimatologi – ”Atmospheric Science” låter väldigt lockande medan de övriga masterutbildningarna inom geologi bara känns sådär. Någon kurs som är intressant här och där men inte mer.

Har jag gjort rätt val? Jag vet inte. Jag vet bara att nu känner jag mig lugn istället för att ha beslutsångest och vara stressad. Jag ska ju snart flytta ihop med Erik, Aron & Susanne från klassen så vi kommer ha massor av kul! Och jag kan inte vara den enda i klassen som väljer klimatologi. Detta blir en chans att lära känna andra klasskamrater bättre och nya människor. Utbildningen är på engelska och brukar ha en del utbytesstudenter så man kanske kommer att knyta några internationella kontakter?

Jag har alltså valt klimatologi till hösten och det kommer bli grymt. Terminen börjar med en två veckors exkursion till Abisko, hur coolt är inte det? Och jag blev extra peppad när jag tittade på kurser man kan läsa i Svalbard. Det är något värt att tänka på! 

Nu har jag precis ätit hemmagjord pizza med familjen, visst ser den god ut?!?!

//Josefin

 

 

Kommentera

