Stressigt och beslutsångest

Till att börja med måste jag bara berätta om mitt (och kanske även ditt??) problem. Jag kan inte bestämma mig för vad jag ska välja för inriktning. Jag går första året på det geovetenskapliga programmet och nu innan den 16e april måste jag välja antingen ”Geologi” eller ”Klimatologi” inför år 2. Jag har ingen aning om vad jag ska välja, det står helt stilla i mitt huvud! Jag har haft hur lång tid på mig som helst att tänka men jag kan fortfarande inte komma fram till något vettigt. Jag har till och med talat med en studievägledare men mitt val stod inte klarare för mig ändå. När jag påbörjade den här utbildningen så var jag övertygad om att jag skulle välja klimatologi men nu är jag inte så säker. Klimatologi handlar om väder, klimat och naturen medan geologi handlar om jord, sten, berg, kontinenternas rörelse, mineraler och lite annat. Jag har försökt att tänka på vad det är jag vill jobba med i framtiden men där är det också stopp. Jag vet verkligen inte vad jag ska välja och nu börjar jag få PANIK!!

Samtidigt som jag gått runt och grunnat på detta har jag de senaste dagarna hållit på med vind. I tisdags var vi ute i konstant blåst och ösande regn från halv nio till fyra för att mäta vindstyrka och riktning nere vid hamnen. Detta var riktigt ruskigt och vi var alla stelfrusna

Detta är i onsdags när det var "bra" väder.

och genomblöta redan efter två timmar trots mängder med kläder och regnkläder. USCH! Vi gjorde samma sak i onsdags men då var vädret något bättre och allt gick mycket fortare. Idag har vi suttit i skolan för att bearbeta vår data och göra tydliga kartor med ett slags diagram över våra mätningar.

Jag hoppas verkligen att jag kan komma fram till något vettigt innan helgen är slut.

 

//Josefin

2 thoughts on “Stressigt och beslutsångest

  1. Vilka arbetsuppgifter kommer man ha inom de två olika inriktningarna? Vilket generar störst lön? Vilket har bäst arbetstider? Vilket är mest spännande i ett framtidsperspektiv?

  2. Tack för tipsen, jag har redan tänkt på det du sa. Har till slut kommit fram till att jag ska läsa klimatologi🙂

Kommentera

