Vad vill du? På riktigt alltså, vad vill DU?

Jag tänker mig att du som läser det här kanske inte har en jäkla aning vad du vill just nu. Kanske har du, precis som jag gjort, bläddrat i kataloger, pratat med vänner, besökt studievägledare och frågat föräldrar om råd. Kanske önskar du, precis som jag gjorde, att någon bara kunde berätta för dig vad du ska välja.
Jag vill inte göra dig besviken, men det finns ingen utom du som kan berätta det för dig. Faktum är, att den enda som verkligen vet vad som är bäst för dig, är du själv.

Så nu ska jag ge dig mitt enda och bästa råd: för en minut, glöm bort allt vad kataloger, föräldrar, vänner och syokonsulenter någonsin har sagt till dig.
Blunda, ta ett djupt andetag och känn efter.
Vad vill JAG?

(Om det känns svårt, prova att svara på frågan ”Om du fick 10 miljoner idag, vad skulle du göra då – hur skulle ditt liv se ut om du hade ekonomiska förutsättningar att göra vad som helst?”)

Öppna ögonen. Skriv ner dina tankar och känslor.

Nu har du kommit en bra bit på väg! Kanske har du redan insett vad du vill – alltså egentligen vill. På riktigt.

Om inte, kan jag tipsa om ett litet tankeexperiment som min vän Sanne introducerat för mig, som är bra att göra om man är osäker på vad man vill ha för slags sysselsättning i livet (eller jobb, som det brukar kallas):
Hämta ett papper och skriv ner svar på följande frågor; vad brinner du för – vad gör dig intresserad och engagerad? Vad tycker du är roligt – när spirar det i hela kroppen av glädje i dig?

Du kanske har ett brinnande intresse för segling och ett stort miljöengagemang. Du kanske trivs som bäst när du får stå på en scen, när du spelar sällskapsspel tillsammans med dina vänner eller när du skriver ett riktigt bra blogginlägg.

När du skrivit ner vad du brinner för och vad du tycker är roligt, fundera på vilka styrkor du har idag. Kanske är du grym på att prata inför folk, att räkna avancerad matte eller att såga brädor i exakta mått. Du kanske är empatisk, engagerande eller har lätt för att lära dig nya saker. Skriv ner dessa, gärna uppemot tio egenskaper och kunskaper du har.

Sen kan det vara en fördel att ta hjälp av en god vän med ett positivt och öppet sinne. Tillsammans ska ni nu kombinera sakerna du brinner för och det du tycker är roligt med dina styrkor – till någon form av sysselsättning. Tänk helt fritt och gärna lite galet.
Tänk inte yrken som finns idag, utan tänk vad du skulle kunna göra om du får drömma fritt. Kanske blir det en gitarrspelande glad person som räddar gatuhundar i Spanien, eller en datorspelande jonglör som håller engagerande föreläsningar om klimathotet?

Nu har du en ännu bättre grund att stå på. Även om det kan kännas fånigt och flummigt så kan du genom den här övningen hitta konkreta saker som du verkligen vill göra.
Om det fortfarande känns alldeles rörigt inuti rekommenderar jag att prata med en coach eller en öppen och positiv människa som du litar på. (Jag har tyvärr ännu inte träffat någon studievägledare som varit en bra person att prata med i det här skedet).

”Jag tror inte att jag någonsin kommer veta vad jag vill”
Jag tror på Johannes Hansen som sa ”jag har inte pratat med enda människa som inte vet vad den vill. Ofta räcker det med ett samtal på en halvtimme så har det kommit fram”.
Lyssna på rösten där inne, så är jag säker på att du kommer att hitta just din väg.

Och du, ta det lugnt. Det du väljer nu behöver inte vara rätt i resten av ditt liv. Det viktigaste är att det är rätt just nu. Livet är långt, du kommer att ha tid att ändra dig på vägen. Tro mig.

Och du, man måste faktiskt inte plugga. Kanske inser du att det finns andra saker förutom universitetsstudier som kan ta dig närmare ditt mål, just nu. Skolan finns kvar. Tro mig.

Här kommer ett till råd, fast jag lovade att inte ge några fler: börja inte plugga ”bara för att”. För att mamma vill det, för att arbetsförmedlingen eller en syo säger det, för att du tror att det förväntas av dig, för att du tror att du inte kommer få några jobb om du inte har en examen eller för att du inte vet vad du annars ska göra. Du har fantastiska möjligheter att få en gratis universitetsutbildning i Sverige – slösa inte bort den genom att plugga när du egentligen inte har lust. Det tog mig fem år efter studenten innan jag hade lust att plugga igen.

Jag började plugga när jag hade byggt upp en stor lust att lära mig mer, träffa nya människor och flytta till en helt ny stad. Och när det kom till kritan var det inte så svårt att välja vad jag skulle plugga.
Jag har alltid varit fascinerad av media. Som liten ville jag bli konstnär, journalist och radiopratare. Jag läste en bok om dagen på sommarloven och älskade att förlora mig in i andra världar, se andra människors perspektiv på världen.
Åren gick, jag överkom min ofantliga blyghet och började älska att driva projekt och att jobba tillsammans med häftiga människor.
Samtidigt började jag inse att jag ville förändra världen, att jag ville jobba med något viktigt, något som gör skillnad.
Jag landade i media och kommunikation.

Jag vet fortfarande inte exakt vad jag vill jobba med, men jag börjar klura ut min riktning. Jag kommer på en inriktning ena veckan och ändrar mig i nästa.
Jag tror att det är okej att inte veta säkert. Det är okej att testa mig fram, så länge jag helt och fullt gjort ett val som grundats i mina egna drömmar och min egen vilja.

//Anna

Kommentera

