Labb, härligt i Vasaparken o nytt jobb!

På morgonen i torsdags var det dags att börja analysera våra prover. Alla torv prover skulle läggas i en bullform och vägas en och en. Fyra gruppen med 30 prover var och bara en våg, det tog lite tid.. Sedan åkte de in i ett värmeskåp där de var i 24 timmar. Nu återstår att väga proverna igen, lägga dem i deglar, väga igen, bränna i brännugn 12 timmar, väga igen. Tjoho! Synd att det bara finns en brännugn. Vi är 8 grupper o i och med att alla har 30 prover var behöver varje grupp brännugnen 24 timmar för det går bara in 15 prover åt gången… Detta resulterade i att min grupp fick brännugns-tid på måndagen efter påskhelgen. Suck! Våran lärare hade så finurligt räknat ut att alla skulle vara klara långt innan påsk så man har tid att skriva rapport och slippa jobba under lovet, men icke!

Resten av skoldagen använde vi för att limma fast vårt trädprov vid en större pinne. Sedan slipade vi ner trädprovet med massa olika grova slippapper för att bättre kunna se trädringarna. Det var väldigt härligt att bara sitta ute i solen och slipa på sitt prov🙂 Vi scannade våra prover för att kunna förstora upp dem i datorn och lättare kunna räkna ringarna. Jag fick fram att trädet jag tagit prov på (se bilder) är 96 år gammalt!

Jag tog även prov på ett annat träd som var mycket tjockare men det var inte med än 63 år gammalt. Så att ett träd är tjockt betyder inte att det är gammalt utan att det har växt bra.

Efter en dag i labbet drog vi till Vasaparken och låg i solen o njöt! Jag tycker det känns så vårigt när blommorna äntligen börjat blomma, vi hittade till och med en klementin buske!!

Sist men inte minst måste jag säga att min första dag på nya jobbet igår gick bra! Det är i delikatessen på Coop Forum i Sisjön. Jag jobbade 9 – 20.15 så jag var helt slut efteråt. Ostar, skinkor, korvar! Det är en konst att hålla koll på alla namn. En konst jag ännu inte helt lyckats förstå mig på, men det kommer väl med tiden. Men bortsett från okända korvar så gick det väldigt bra🙂 Gött att få lite extra pengar i studentkassan!

//Josefin

Kommentera

