Exkursion till Komosse!

Det har hänt så mycket har hänt den här veckan att jag har inte hunnit skriva så mycket. Nu kommer allt på en gång, fast uppdelat i två inlägg.

I Onsdags var jag och halva min klass på exkursion (alltså utomhus för att ta prover). Vi åkte kl 8 på morgonen med en liten buss till en mosse som ligger typ mellan Ulricehamn och Jönköping. Två timmar senare var vi framme och började med en halvtimmas promenad på ”spänger” (träplankor) ut på mossen. På förmiddagen ägnade jag o min grupp oss åt att ta prover på träd, vi skulle försöka ta på de äldsta träden vi kunde hitta. För att ta ett trädprov använder man sig av en borr som ger ett sugrörs-stort prov, detta för att inte  skada trädet för mycket. Vi lade proven i sugrör, gjorde noggranna observationer av omgivningen och trädets egenskaper för att senare kunna analysera våra resultat. Detta är jag i full fart med att borra —>

På väg till lunchplatsen hittade jag o Oscar en mysig geggig håla där man kunde fastna bra med stövlarna. Så vi utmanade varandra att hoppa jämfota rätt ner i den leriga träskpölen och vips så satt vi båda fast! Haha🙂 När vi lyckats ta oss loss tog vi oss till lunch platsen. Där grillade vi korv och Filip, baconälskaren, gjorde ett tappert försök att grilla bacon. Det gick väl sådär..

Efter lunch var det dags för min grupp att ta torv prover. Vi fick prover 3 meter ner i mossen; några prover lade vi i påsar för att kunna analysera i skolans labb senare och några klämde vi på för att kunna bestämma provernas humiditet (vattenmängd). Detta innebar ett väldans kladdande o kletande i kallt och blåsigt väder, det regnade till och med lite. Men äsh! Ska man bli geolog får man tåla sånt, det är kul att få vara ute o ta prover oavsett väder!

Efter att ha tillbringat 6 timmar ute på en väldigt blåsig mosse gav vi oss av tillbaks till bussen som tog oss hem till kära Göteborg. Alla var helt slut efter att ha traskat runt i våtmarken hela dagen o jag var inte den enda som slocknade på bussen. Men vilken rolig dag trots det blåsiga vädret! Men jag antar att vi inte kan klaga, förra året hade de en meter snö att pölsa genom..

Dagen efter hade jag en go träningsvärk i låren och var ganska seg. Jag var med på genomgången i skolan men sen drog jag hem till Stenungsund. Jag var helt slut den dagen men lyckades ändå ägna några timmar åt att gå igenom och slänga saker på mitt rum. Jag orkar inte släpa med mig allt skräp när jag ska flytta, och det är ju snart!!!!😀

Bilder kommer ikväll! Datorn jag sitter vid nu klarar inte av att ladda upp bilder..

//Josefin

Kommentera

