Bästa skolstarten!!

Igår började min största kurs LSCE (Learning for Sustainable Community Engagement), den är på 18hp och kommer att gå under hela terminen. Den kommer att var förlagd lite utanför Stellenbosch, i Lyndoch! där det finns en förskola och en skola från 5 mån-5 år, och skolan från 6-15 år och en ekoby. Här finns även Sustainability institute ! Där man kan läsa en master bla. och en bensinstation och en shop, med det hittills mest välsorterade vinutbudet av lokala viner. Sen finns det inte så mycket mer, för mig räcker det och blir över.

Efter gårdagen var jag helt överlycklig. Jag är inte religös, MEN jag fick en märklig känsla i kropp och själ efter den dagen. Jag har inte på väldigt länge träffat så många för det första likasinnade, och för det andra så passionerade, inspirerande och modiga människor som igår. Det var rörande och galet spännande på så många olika sätt. Vi är 25 lyckligt lottade studenter som skall få ta del av denna kurs.

Jag ser så himla mkt fram emot denna kurs, med alla utmaningar och spännande möten som den kommer att innebära.

Så här kommer det alltså funka: Vi kommer att vara i Lyndoch två dagar i veckan, Måndagar är vi med barnen i deras klasser i två pass 1 timme vardera (som vi i en liten grupp tillsammans med deras klasslärare planerar), och på Fredagar har vi teori med vår underbara Grant Demas, som är vår kursledare. Hans mamma fixar lunch till oss, och vi betalar en pinsamt liten summa för detta, hon älskar att laga vegetariskt, vilket jag inte trodde var sant när jag fick höra.

Jag och tre tjejer kommer att vara med de yngsta barnen.  (Det är jag från Sverige, en tjej från Hongkong och en från Holland, spännande mix) Barnen är mellan 6-7 år. De pratar främst Afrikaan, så det känns nästan nödvändigt att jag kommer att läsa det oxå. Ju äldre de blir ju mer engelska kan dem, men afrikaan är deras första språk.

På torsdag startar min HIV och Aids kurs vilket jag också verkligen ser framemot.

Annars har vi fixat gymkort, som vi får väldigt förmånligt via skolan och har nu under förra och denna veckan varit en del på deras gruppträningar. Annorlunda! Igår var vi på Zumba och jag har ALDRIG svettats så mycket i hela mitt liv.

Avslutar med en vacker vy från minisemestern på the Cape Peninsula:

Tusentals pussar /Jessica

Kommentera

