Hur är det egentligen att plugga MKV-programmet på GU?

För ett tag sedan damp det ner ett mail i min inbox:

”Anledningen till att jag skriver är att jag har förstått att du läser Medie och Kommunikationsprogrammet på Göteborgs Universitet, vilket jag också är lite intresserad av att göra! Känner ingen som läser det här programmet och är egentligen bara väldigt nyfiken på vad någon ”på insidan” tycker om det. Finns ju en del att läsa, men hade vart kul att höra lite mer från en student så att säga🙂

Skulle vilja höra både positiva och negativa aspekter! Har hört lite blandat, och då bland annat att det inte är många som får jobb osv. efter utbildningen. Men hur känner du det? Är det en linje som får in dig i arbetslivet? Jag är intresserad av informatör/kommunikatörs-yrket, tror du att MKV i Göteborg skulle kunna vara en bra utbildning för det avseendet?”

Här kommer mitt svar:
Jag har ju bara läst en termin, är nu inne på min andra, på programmet så jag kanske inte kan ge en helt rättvis bild. Men det jag uppfattat hittills är att programmet har en ganska stor bredd, och att man går ut i arbetslivet väl rustad för både informatör/kommunikatörsyrken och PR-yrken.

Leder MKV-programmet till jobb?
Vi hade nyss en uppgift där vi skulle intervjua en informatör/kommunikatör och vid redovisningen hade alla intervjuade tidigare läst just MKV på GU (och då snackar vi informatörer på stora arbetsplatser), så det ser jag som ett gott tecken på att MKV definitivt är en bra utbildning om man vill jobba inom den branschen. Dock är det självklart så att det just nu utbildas ganska många inom kommunikation, bara här på GU antas 40 studenter till MKV-programmet varje termin, så för att få jobb krävs det nog att man visar framfötterna ordentligt och är riktigt duktig helt enkelt.

På MKV-programmet har vi en halv termin praktik som man får göra vart man vill (även utomlands) så där har man verkligen en chans att få massor av konkret erfarenhet, plus att man får in en fot någonstans och möjlighet till goda referenser sen när det är dags att söka jobb.

Dessutom skriver man en examensuppsats, även den i en halv termin, på uppdrag/i samarbete med ett företag eller en organisation så där har man också chans att få erfarenheter och kontakter. Är man duktig och gör ett bra jobb vid praktiken och uppsatsen är jag övertygad om att man kan få ett jobb man vill ha efter examen!

Vad tycker du om utbildningen?
När det kommer till vad jag tycker om MKV-programmet så finns det mycket positiva och några negativa aspekter. Jag tycker att kursupplägget på de kurser vi haft hittills har varit till största delen bra, med en variation mellan grupparbeten (som även de varierat mellan konkreta uppgifter som att planera en PR-kampanj till mer teoretiska uppsatser), individuella övningar och vanliga tentor. Vi har aldrig haft jättemycket att göra samtidigt, och i princip aldrig haft lektioner mer än tre dagar i veckan. Våra kursböcker har varit relativt lättförståeliga och lagom många. (Man måste dock inte läsa alla slaviskt, det har inte jag gjort och det har gått väldigt bra ändå).

Jag kan tycka att vi faktiskt har det lite väl slappt, men är ändå väldigt nöjd då det innebär att jag har mycket tid över till att göra annat (som att starta företag, blogga, spela in podcast, träna, gå på roliga event och umgås med människor jag tycker om).
Jag kan ibland även tycka att universitetsstudier överlag är lite väl teoretiska, och förstår inte alltid hur man ska ha användning för vissa kunskaper i verkligheten. Men, det mesta vi läst hittills har känts vettigt och användbart! Jag gillar främst de moment där man får göra saker, som när vi fick planera två stycken PR-kampanjer på kort tid. Därför gillar jag också att vi har praktik, och får göra examensuppsatsen för en uppdragsgivare.

Något som varit både negativt och positivt är att vi första terminen var ungefär 80 personer i klassen, 40 som läste programmet som jag, och 40 som läste samma kurser fast som fristående kurs. Det var lite dåligt på så vis att vi var såpass många att det sällan blev diskussioner vid föreläsningarna, och det var svårt för föreläsarna att till exempel köra någon liten övning med hela klassen. Positivt är att med så många personer är det ganska lätt att hitta några man gillar och kan bli kompis med, och att man även får chansen att lära känna sådana som inte läser programmet. Dock var det ju väldigt tråkigt när flera av mina favoritklasskompisar nu till vårterminen inte fick läsa vidare med oss, eftersom vi nu har en kurs som bara är för de som går programmet.

Våra lärare har överlag varit bra, många av dem är gamla i gemet och man märker att de verkligen är experter och kan sina ämnen både bak- och framlänges. Och även om man förstår att de förmodligen skulle kunna hålla sina föreläsningar i sömnen så är de flesta engagerade och intressanta att lyssna på, vilket jag tycker är väldigt viktigt!
Vi har även ett flertal gånger haft gästföreläsare från branschen som berättat vad de jobbar med och hur de jobbar, som har varit bra både för att förstå och lista ut vad man eventuellt vill jobba med sen och för att redan nu lära oss lite hur det ser ut i arbetslivet.

Om Campus Linné och våra lokaler:
Campus Linné där vi håller till är ganska litet och det gör att man till vardags inte alls märker att man går på ett av Europas största universitet(!). Våra lektioner är främst i Annedalsseminariet, en gigantisk gammal byggnad som är väldigt fin men av förklarliga skäl inte helt modern i sin planlösning. Desto mer modernt är Mediehuset, som vi delar med journaliststudenterna. Själva skolan skulle jag alltså beskriva som mysig och ganska familjär, här finns inga stora matsalar eller cafeterior att känna sig ensam och bortkommen i, snarare känns våra lunchrum som på en lagom stor arbetsplats. Cafét är tyvärr inte det bästa, men det duger! Och bara ett stenkast bort ligger ju Linnégatan med ett minst sagt stort utbud matställen och butiker.
Här ligger även Studietorget, en liten filial till universitetsbiblioteket, som har väldigt fina lokaler för att plugga i, med både grupprum, läsesal, datasal och en våning med soffor om man känner för att ha det lite bekvämare medan man pluggar.

Om att välja programmet eller fristående kurser:
Sen vill jag även poängtera att man kan ju läsa media och kommunikation som fristående kurser också, och när jag frågade en studievägledare på GU om vad skillnaden är så sa hon att man får samma examen som om man läst programmet. Dock har vi några programspecifika kurser för programmet, och om man läser ett program så vet man att man får gå alla kurser, läser man fristående kurser måste man söka inför varje termin (och då finns ju viss risk att man inte får plats på det man söker).

Jag rekommenderar dock att söka programmet i första hand, och sen gardera med fristående kurser i andra hand, då man alltid kan hoppa av ett program efter en termin eller tre, men det är desto svårare att hoppa på programmet när man redan läst en termin av den fristående kursen. Hade nämligen flera kurskamrater från förra terminen som ångrade att de inte sökt programmet, så det är ett tips!

GU’s nyhetstidning Spionen hade förra året ett reportage om detta med att välja kurs eller program, som kan läsas här.

 

Puh, det blev ett väldigt långt inlägg, men det är roligt att få svara på frågor och även att själv reflektera kring vad jag egentligen tycker. Sammanfattningsvis kan man säga att jag är nöjd och jag trivs!

//Anna

 

Kommentera

