360 synvinklar och en godkänd tenta rikare!

För några veckor sedan gjorde jag en sån där knas-modig sak igen, jag anmälde mig som deltagare till ett arrangemang kallat 360 Synvinklar utan att förstå riktigt vad det innebar. Jag fick en ganska flummig inbjudan via mail, som skickades ut till alla GU-studenter, som jag ändå tyckte lät väldigt intressant så jag hakade på.

Idag var så dagen för detta arrangemang, som helt enkelt var en dag där hundratalet människor i olika åldrar, från olika delar av Göteborg och med helt skilda bakgrunder och sysselsättningar, fick mötas och delta i olika workshops. Dagen arrangerades av ett gäng lärarstudenter som läser inriktningen samhällspedagogik på GU, och temat var ”aktivt medborgarskap”. Saxat från projektets hemsida: ”Målet med projektet 360 Synvinklar är … att öppna nya dörrar och bygga broar för de grupper och individer i samhället som vanligtvis inte kommunicerar direkt med varandra och skapa förutsättningar för att jobba för ett aktivt medborgarskap.”

Eventet hölls i Hammarkullens Folkets hus, vilket bara det var lite spännande eftersom jag aldrig satt min fot i Hammarkullen förut (jag vill egentligen gärna åka och se alla delar av Göteborg för att lära känna den här staden som numera är min hemstad).

Jag är jätteglad att jag tackade ja utan att tänka efter för mycket, och jag är väldigt glad att jag lärt mig att det är helt okej att uppleva saker på egen hand. Jag klarar faktiskt av att åka på ett arrangemang utan att ha med mig en kompis, även om jag självklart skulle föredra det. Men i det här fallet blev alla ändå indelade i olika grupper, poängen var liksom att man skulle interagera med nya människor i nya sammanhang, vilket jag tycker är väldigt spännande!

Under dagen fick alla delta i workshops som hölls av ideella organisationer, och vår grupp blev tilldelade workshops som hölls av organisationerna Individuell Människohjälp och Internationella Arbetslag samt ett projekt som heter Ung&Dum.
Workshopsen bestod i olika övningar och diskussioner, och var riktigt bra upplagda allihop! Särskilt fångad blev jag av Ung&Dum, som på ett tydligt och smart sätt tog upp åldersdiskriminering och maktstrukturer. Jag har länge haft en tanke om att jag gärna vill jobba med projekt i ideella organisationer, och ett projekt som Ung&Dum skulle jag mer än gärna vara delaktig i, kanske som projektledare, kommunikationsansvarig (vilket de för övrigt söker just nu) eller utbildare.

Som avslutning på den här braiga dagen fick vi idag resultatet på tentan som vi gjorde före jul (ja det är sjukt jobbigt att det tar så lång tid), och jag fick godkänt! En poäng under VG-gränsen till och med. Är sjukt nöjd. Nu gäller det att hålla samma nivå, och gärna ännu högre, även nästa termin. Ett av mina mål för 2012 är att få VG på minst hälften av examinationsuppgifterna. Jag vill få ut så mycket som möjligt av det mesta jag gör, och det tror jag inte att jag får om jag inte anstränger mig lite och verkligen gör mitt allra bästa. Egentligen betyder ett VG i universitetsvärlden ingenting, det är bara en indikation till mig själv om att jag lagt mina kunskaper och mina uppgifter på en högre nivå än vad som egentligen krävs. Så tolkar jag det hela i alla fall, och jag satsar inte på VG för någon annans skull än min egen. Min inställning är att varför ska jag lägga tre år av mitt liv på studier, och dessutom låna en massa pengar för att göra det, om jag ändå inte tänker utnyttja studietiden till max?
Men jag är inte riktigt som alla andra, har jag märkt. Det känns som att vissa ser studietiden mer som ett tillfälle att slappa så mycket som möjligt och sen klaga över att det är mycket att göra när vi råkar få två uppgifter under samma period. Men jag brukar inte lyssna så mycket åt det hållet, istället ser jag till att omge mig med människor som är lite mer som jag, som ser värdet i att anstränga sig och göra saker riktigt bra. Det är ju det som är kul!

 

//Anna

3 thoughts on “360 synvinklar och en godkänd tenta rikare!

  1. Hejsan, jag har en fråga. Vilket datum börjar man? På höstterminen då om man har kommit in på en utbildning😛. Måste man komma tidigare eller hur funkar det?🙂 skulle verkligen uppskatta om du kunde skicka svar till mig! Kramar🙂

    1. Hej!
      Såhär skriver GU (på http://www.utbildning.gu.se/ny_student/Terminsstart/):
      ”Officiella terminstider
      1 september–18 januari (hösttermin 2011)
      19 januari–6 juni (vårterminen 2012)

      Utbildningarna kan dock börja och sluta på andra datum.”

      I god tid innan terminen börjar får man hem ett brev med information om kurstart osv. När jag började hade vi faddring (”nollning”) som började några dagar innan skolan började. Det var ganska skönt att ha varit med på det, så att man kände några innan skolstarten, men det är ju helt frivilligt. Faddringen brukar pågå även några veckor efter skolstarten, så man hinner allt med att lära känna folk även om man kommer till stan precis när terminen börjar🙂

      //Anna

Kommentera

