Tack och hej för mig!

En hektisk finals-vecka är slut, och så även min tid som utbytesstudent i Albany, och som bloggare för GU. Både campus och mitt bostadsområde är öde och lägenheten är tom. Jag sitter inne och värmer mig efter att ha hjälpt Masumi flytta till sitt nya rum på Empire Commons, det lyxigare campuslägenhetsområdet där man har eget rum, och nog var det lite finare än borta hos oss!

Jag undrade ju lite hur det skulle bli att komma från min egen lilla etta och inte bara dela lägenhet utan även rum, men det har fungerat bra, och bättre rumskamrat än Becky kunde jag nog inte fått, ett av alla sorgliga avsked den här veckan. Ska ändå bli himla skönt att komma hem till sitt eget, och ännu mer att få återse familj och vänner igen! Först blir det ju NYC i tre dagar dock, är superpeppad och lär bli intensiva dagar, mycket är det som ska bockas av från ”att göra”-listan.

Saker jag kommer att ta med mig hem (förutom det jag har i mina många väskor!) är den fantastiska öppen- och hjälpsamhet som många uppvisar här, och lite av ”ingenting är omöjligt”-attityden, även om det känns som att den naggats lite i kanterna de senaste åren (och jag har ju i mina sociologi-kurser fått lära mig att den amerikanska drömmen för de allra flesta är just omöjlig…). Det har varit väldigt intressant att vara i USA just den här hösten också, ett land i förändring, kanske, med Occupy-rörelsen som tagit sig även till Albany och ända in på campus, och det ska bli spännande att se vad som händer framöver här.

Att bo fyra månader i en mindre stad i USA har också fått mig att inse hur europeisk jag känner mig, och skillnaden mellan USA och Europa var så mycket större än vad jag någonsin hade kunnat föreställa mig. Jag kommer definitivt att uppskatta saker jag tagit för givet hemma i Göteborg och Sverige mycket mer, och jag har nog aldrig varit så patriotiskt som under de här månaderna, haha!

När det gäller skola och kurser är det också mycket som är annorlunda jämfört med hemma. Först var jag helt chockad över att läsa fem kurser på en gång och hela tiden var det prov och quiz och inlämningar, men när man sedan skrev proven och quizen och fick tillbaka inlämningarna så märkte man ju att det inte alls är svårare än hemma utan bara ett annat upplägg än man är van vid. Nivån på mina kurser har tvärtom varit lättare än vad jag är van vid och det har varit mycket utantill-lärande, men arbetsbördan är mer utspridd under kursen. Det har också varierat jättemycket från kurs till kurs. Att läsa olika kurser samtidigt gillar jag definitivt, man kan sätta sina kunskaper i ett större sammanhang och får hjälp av vad man lär sig i de olika kurserna direkt.

Att plugga här har också gett så himla mycket mer än bara kurserna i sig, jag har fått ett mycket bättre flyt i att läsa och skriva på engelska och har lärt mig massor om USA, vilket har varit sjukt spännande.

Som utbytesstudent träffar man ju också människor från överallt ifrån, utvidgar sitt globala kontaktnät kan man säga, vilket är fantastiskt roligt! Jag har lärt mig laga lite japansk och grekisk mat, hur man räknar ålder i Korea (man är ett år när man föds!), att ”pudding” helt enkelt betyder efterrätt på brittisk engelska, firat Hallowen och Thanksgiving, och gjort fantastiska resor.

Kort sagt kan jag varmt rekommendera en termin som utbytesstudent! Det är kulturchockande, lärorikt, annorlunda och ibland lite knepigt, men det ger en himla massa nya perspektiv på studier, och på världen. Åk, bara åk, vettja!

Så, nu återstår väl bara för mig att säga, till er alla, från mig, sista kvällen i Albany, en riktigt god jul!

/ Sofia

Kommentera

