Panikplugga-guiden: rätt studieteknik, rätt plats & rätt fokus

Idag inleddes min massiva panik-plugghelg, där jag ska lära mig Sveriges mediehistoria (radio, TV och tidningars uppkomst och utveckling), medieideologier och lite annat gött. Vi har alltså tenta i delkursen mediekunskap på måndag, och jag har som sagt varit på nästan alla föreläsningar men inte läst så värst mycket i böckerna förrän nu.

Jag hoppas att min studieteknik kommer att fungera – när jag läste en kurs inom projektledning i våras gjorde den det i alla fall! Så, vad har jag för teknik när jag ”panikpluggar”? Här kommer en fin liten guide:

Rätt studieteknik


1. Jag ser till att ha ett gäng gamla tentor som givits i den aktuella kursen tidigare (dessa ska gå att hämta hos expedition, studievägledare eller dylikt. I denna kurs låg de redan från början uppe på vårt ”intranät” GUL, mycket uppskattat!).

2. Sedan lägger jag in alla gamla frågor i ett tomt dokument och sorterar dem så frågor inom samma område hamnar efter varandra. Självklart kan man lägga till eller skriva helt egna frågor, om de gamla frågorna missar något av det som tagits upp på föreläsningarna (det torde ju vara de ämnen som är de viktigaste).

3. Sen svarar jag sonika på frågorna, en i taget. På detta sätt läser jag inte böcker och anteckningar för rakt upp och ner, utan läser de stycken där svaren på frågorna står. (Voila! Hejdå planlöst läsande, hej konkret uppgiftslösning!)

4. När alla frågor är besvarade vill jag gärna skriva ut mitt fina dokument och läsa igenom det ett par gånger, kanske även bli förhörd av någon (eller mig själv) för att kolla att jag verkligen lärt mig svaren.


Rätt plats
Det säger sig självt att för att kunna lära sig massor på kort tid behöver man fokusera deluxe. De flesta, även jag, behöver sitta någonstans där det är lugnt, ljust och relativt tyst. Det kan funka att plugga hemma, men det allra bästa för mig är att komma hemifrån till ett ställe där distraktionerna är så få som möjligt (och där det är väldigt pinsamt att somna).


Just nu sitter jag i läsesalen i studietorget vid JMG, och jag älskar det. Vi är bara tre personer i rummer och jag har hittat ett eget litet hörn så att jag slipper sitta bredvid någon och framför mig finns inget annat än väggar och min datorskärm (jag har mycket lättare för att slappna av och koncentrera mig om det inte är massa okända människor omkring mig).

Rätt fokus
För att fokusera måste jag koppla ner och bort allt annat än frågorna och de källor jag finner svaren i. Detta innebär att telefonen inte får vara framme (och självklart på ljudlös i väskan) och att jag helt enkelt inte gör något annat än det jag ska göra just nu – plugga.

För att nå fullständigt fokus, och inte ”råka” gå in på Facebook, kolla mailen och svara på Twitter-mentions varannan kvart, använder jag ett fantastiskt gratisprogram som heter Ommwriter Dana, en väldig simpel ordbehandlare som körs i fullscreen – du ser alltså inget annat än den text du håller på att skriva. Det är riktigt snyggt och fyller verkligen sitt syfte! Dessutom ingår några olika ljudslingor som fungerar perfekt för att stänga ute ljud från omgivningen eller som för min del just nu, när tystnaden blir lite väl påtaglig. Det allra bästa är att använda stora sköna hörlurar, då försvinner omvärlden helt och det är väldigt lätt för mig att fokusera.

Så, nu är det slut på min lilla lunch- och bloggrast, dags att återgå till studierna!

//Anna

PS. Om du inte gillar att vara i blickfånget, ha inte klackskor i en tyst läsesal – been there, done that.

One thought on “Panikplugga-guiden: rätt studieteknik, rätt plats & rätt fokus

Kommentera

