Mysigt lördagshäng i Haga!

Idag har jag agerat stadsguide (i väldigt måttlig version) och sällskapsdam till min bror, hans fru och deras bebis som är i Göteborg för lite ”storstads”-semester i helgen.

Så, vart går man i Göteborg om man vill ha en mysig lördag – jo till Haga förstås! Kvarteret mellan Järntorget och Vasa är bilfritt och fullt av mysiga butiker och caféer. Såhär innan jul bjuds det även på traditionella marknadsstånd efter gatan!

Efter att ha strosat en stund var det dags för lunch, vilken vi inmundigade på ett för mig tidigare oupptäckt ställe, En Deli Haga, som visade sig vara en riktig lyckoträff då de enbart serverar vegetarisk mat, och min brors fru inte äter kött. Och vilken mat sen! HUR gott som helst, och fantastiskt härlig stämning! Dessutom har de även ett litet butikssortiment med ekologiska matvaror, hur bra som helst! Ett ställe jag kommer att återvända till helt klart.

Därefter gjorde vi en second hand-runda och fyndade på både Emmaus Björkå och Myrorna. Jag älskar att det faktiskt går att handla ”vanliga” kläder second hand här, hemma i Säffle finns flera second hand-butiker men det är sällan man hittar något där tillverkat efter -92…

Sen skickade jag iväg lilla familjen till en av mina favoritrestauranger, Mykonos på Linnégatan, medan jag for hemåt med en himlans tråkig huvudvärk. Det får bli en lugn och tidig kväll idag, för att med ny energi ta mig an morgondagen då jag tänkt vara riktigt huslig och även spela in ett nytt podcast-avsnitt!

//Anna

 

Kommentera

