Kreativ arbetsdag och föreläsning med Maria Wetterstrand

Den här veckan har verkligen varit fullspäckad med föreläsningar, både i och utanför skolan. Idag var det Maria Wetterstrands tur att inspirera mig, genom en föreläsning som arrangerades av Göta Studentkår (som jag är medlem i). Föreläsningen var en del av Global Week, som arrangeras för andra året i rad av Göteborgs Universitet, och Maria pratade om de utmaningar som vår värld står inför när det kommer till miljön. Men framför allt lyfte hon fram många goda exempel på människor som bestämt sig för att göra mer än de faktiskt behöver och på så sätt skapat eller bidragit till innovationer som förändrat världen.

Trots att föreläsningen hölls i skolans lokaler och var gratis var det ändå inte fullsatt, något jag blev väldigt förvånad över. Man kan fundera på vad det beror på – är studenterna ointresserade av miljöfrågor, gillar de inte att gå på föreläsningar utanför skoltid eller har de helt enkelt missat att möjligheten fanns (något jag dock tror man måste vara blind för att ha missat, det har nämligen annonserats om eventet på insidan av alla toalettdörrar i flera veckor)?

Kanske är det helt enkelt jag som är lite udda, som älskar att lyssna på vad intressanta människor har att säga, uppleva nya saker och träffa nya människor.

Jag tycker bara att studietiden kan ge så enormt mycket, förutom själva studierna. När man inte jobbar åtta timmar per dag (eller mer) har man för det första en massa tid som man kan utnyttja till att lära sig andra saker, utvecklas och kanske även omsätta sina kunskaper i praktiken.

För det andra skapas möjligheter att hitta nya saker att göra, både genom skolan och studentkårerna och alla nya kontakter som kan introducera en till saker! Göta studentkår har många olika aktiviteter och arrangemang, till exempel vet jag att imorgon åker några från klassen på en gemensam resa till Ullared som arrangeras av kåren,  nästa vecka hålls en kurs i feministiskt självförsvar och kontinuerligt håller kåren studentpubar och brädspelskvällar – de har verkligen minst sagt arrangemang för alla smaker! Kika in hela kalendariet här.

Just nu går mycket av min ”fritid” åt till att jobba med min kompis Viktor (Åmålskillen som jag även gör ”Anna&Viktors Podcast” ihop med) via Skype, vi ska nämligen starta företag ihop!
Det är också en sån där sjukt bra grej man kan göra medan man pluggar, men det ska jag skriva mer om i ett annat inlägg. Det jag tänkte berätta var att idag har vi haft en väldigt kreativ dag där vi efter lite olika processer kom fram till några förslag på företagsnamn, något som visade sig vara sjukt svårt men väldigt väldigt roligt!

Funderar på att lägga mig i sängen och öppna den nya kursboken lite, måste säga att den här kursen ändå är lite tuffare än första delen av terminen (men fortfarande väldigt slapp i jämförelse med min stackars roomie som läser Sociologi och i princip måste läsa massor varje dag), nu har vi två tentor, en enskild övning, ett litet grupparbete med inlämning och redovisning plus ett stort grupparbete som vi kommer att jobba med från och med nästa vecka till kursens slut. Dock har de kursansvariga varit mycket snälla mot oss och inte lagt några föreläsningar eller något annat obligatoriskt mellan jul och nyår, vilket innebär att de som vill kan åka hem och spendera några veckor med sina nära och kära! Detta är vad jag förstått inte helt självklart på universitetsnivå, så det var ett välkommet besked!

//Anna

Kommentera

