härliga höstdagar, och lite kulturskillnader!

Vi hade ju snö för några veckor sedan, men häromdagen så blev det plötsligt värsta fina våriga shorts-vädret igen. För att idag slå om igen till höst, så nu åker sommarskorna in i garderoben igen, återstår att se om det är sista gången, eller inte! Veckan har varit god, och lyckost som jag är, ledig på fredagar, så kan jag redan fira helg, och vilken helg det ska bli sedan! Jag ska fara ner till The City med Gråhundsbussen och på vad som tydligen är världens ”busiest” bussterminal (släng dig i i väggen, Nisse!) ska jag möta upp med en amerikansk kompis som jag lärde känna i Barcelona förra sommaren. Vi ska bland annat gå på MGMT-konsert på Guggenheim-museet, det ska bli riktigt häftigt! Det enda tråkiga är att jag missar den årliga (eller om det är ”terminliga”?) konserten som the Student Association (deras kår typ) anordnar på campus. I år ska LMFAO och Far East Movement spela på skolans the SEFCU Arena, surt att missa men jag ska ju till NYC istället, inte fy skam det!

På bilden ovan syns en del av campus, bland annat skymtar man klocktornet, för ett sådant har vi minsann, oklart varför, men med jämna mellanrum ger det ifrån sig ljud i form av klockspel. Eventuellt kan det vara ett vattentorn för plaskdammen/fontänen som är nedanför, men har inte undersökt saken närmare!

En till campus-bild, höghuset man ser är en av fyra quads, dorm-boende där många, många studenter bor, i delade rum, och med matsal i källaren. Dessa fyra identiska quad-höghus omger campuset i varsitt hörn. Det är väldigt symmetriskt och fint, men svårt att fånga hela alltet på bild, om man inte skulle ta en flygbild!

Det har som sagt varit himla fina höstdagar här, och jag har suttit ute och pluggat lite, men eftersom jag inte har så mycket att plugga på för stunden så har det blivit promenader också, bland annat till campusdammen, min nya favoritplats! Har också hittat ett favoritfik på gångavstånd från campus, med fantastiska soppor, bagels, cappucino och någorlunda hembakade kakor, och det är ingen kedja heller, ovanligt här! Så där var jag med min kompis Victoria igår, hon intervjuade mig lite i rollen av utbytesstudent för en artikel hon skulle skriva, om mina intryck av USA och Albany och så där.

Väldigt spännande det där med kulturskillnader, häromdagen fick jag under en av mina lektioner lära mig att européer inte duschar så ofta, se det visste jag inte! Vi pratade om hur hygienisk standard varierar i olika länder, och då var det en tjej som räckte upp handen och sa att hon varit hos en holländsk familj som bara duschade några gånger i veckan. Ingen protesterade eller verkade förvånad utan  detta verkade accepteras som en sanning. Jag ställde mig nästan argt upp och protesterade, men valde att behålla mitt skandinaviska lugn, eller konflikträddhet kanske, haha! Häromdagen hände något annat skojigt. Jag joggade från Freedom där jag bor bort mot campus (tio minuters gångavstånd, jag tycker det är mycket fascinerande att det ens finns en busslinje för den sträckan!), och så stannar universitetsskolbussen till och försöker erbjuda mig skjuts bort till campus! Bussarna brukar stanna och erbjuda en skjuts, men jag försökte ju för tusan motionera, men det är tydligen inte det lättaste att få göra det ostörd här, hihi! Men, men, jag kanske ut som någon som var sen och därför sprang till skolan, det är ju vanligt här att gå till skolan i tränings- eller mjukiskläder, vilket min japanska roomie och jag tycker är jättemärkligt. Dock kan jag erkänna att jag vid något tillfälle anammat det amerikanska beteendet, man ska väl ta sedan dit man kommer ibland i alla fall!

Utsikt från campuscentret över min skolväg, jag bor nerför en liten backe och till vänster där vägen tar slut!

Kommentera

