helg-oween

I torsdags kom första snön här! Tydligen alldeles för tidigt, men jag var nöjd och glad och Rebecca och jag promenixade i blötsnöfallet ner till köpcentret och firade med glass. Senare på kvällen var jag på födelsedagsmiddag på samma köpcenter, stället där det händer! Har haft två 21-årsfödelsedagar i bekanskapskretsen den här veckan, och det är en stor födelsedag här för då får man dricka och köpa alkohol lagligt. Köra bil får man göra när man är 16, mycket intressant det här med åldersgränser i olika länder…

I fredags var jag på dagsutflykt till New York City, lätt värt bussresan dit och hem för att få titta på skyskrapor och vandra på breda gator fulla av folk.

Vi hade jättetur med vädret och passade på att ta gratisfärjan till Staten Island med massa andra turister. Därifrån ser man både frihetsgudinna och Ellis Island och får stiliga vyer över Manhattans skyline.

Och så gick vi till South Street Seaport (som är en riktig tungvrickare, försök säga det många gånger snabbt efter varandra, inte lätt minsann!)

Vandrade runt en stund till, bland annat förbi nybygget på Ground Zero, innan det var dags att ta bussen tillbaka hem till Albany igen.

I lördags åkte jag till stora köpcentret och tvingade med mig en kompis runt i massa olika affärer för att panikköpa en hallowen-kostym. Utbudet var väldigt utplockat, men hittade till slut en 60-talshippieutklädnad som jag kände att jag skulle trivas i, så den fick det bli! På kvällen skulle jag nämligen iväg till Josefines hus på 136,5 Lancaster Street, kallat The Half, Halvan, på hallowenfest. Hallowenhelg (även om Hallowen egentligen inte är förrän på måndag) är mycket spejsat här, bussarna fulla med utklädda människor, och det här med utklädnad är mycket seriöst för de flesta. Josefine och hennes lägenhetskompisar var indianer och cowboys, och andra inslag på festen var en snöman, Nicki Minaj, Snövit och de sju dvärgarna och en japansk mat-leveranskille, bästa utklädnaden tycker jag, så övertygande att jag först funderade på om det inte var dags för honom att fortsätta jobba snart, haha!

Och jag hittade en hippiekompis!

Happy Hallowen och på återseende!

/ Sofia

Kommentera

