mat

Ytterligare två tentor avklarade, och fortsätter att konstatera att det är mycket mer memorisering av fakta från föreläsningar och textböcker och mindre analys här, än vad jag är van vid från Sverige. Hemma har vi ju i nästan varje kurs ett enskilt eller grupparbete och redovisningar till vilka vi söker fakta i vetenskapliga artiklar och liknande, något som inte verkar så vanligt här, åtminstone inte på den nivån och i de kurser jag läser.

Här finns dock andra arbetssätt som jag inte är van vid hemifrån, till exempel så har vi i min Women and the Media-kurs Media Watch Blogs, där några studenter varje vecka skriver varsitt inlägg om hur kvinnor porträtteras i olika typer av media, som sedan läses och kommenteras av kurskamraterna. Ett väldigt kreativt och bra diskussionsforum, och för mig som utböling är det jätteintressant (och ofta chockerande!) att få se exempel på amerikansk kultur som jag nog inte hade kommit i kontakt med annars.

På UAlbany är oktober Community Service Month och i anslutning till detta anordnades bland annat en presentation och paneldiskussion som jag var på i måndags. Temat var mat, säkerhet och hälsa och presentationerna var av både studenter som berättade om praktiker och projekt de genomfört, och forskare som berättade om bland annat communtity-baserad forskning. Fokus var hungerprevention på både lokal- och global nivå, låginkomstfamiljers tillgång till hälsosam mat och övervikt bland barn. Det var jätteintressant, men jag har fortfarande så himla svårt att acceptera de otroliga ojämlikheter som finns i detta land. Så otroligt rikt, men med mest ojämlikhet av alla ”developed countries”, hur det i samma land finns människor som inte har (råd med) tillräckligt med mat, och väldiga problem med övervikt och fetma. Apropå fetma så var det ett tema vi nyligen behandlade i Women and the Media-kursen, där vi bland annat läste en artikel som argumenterade för att fetma mest är ett socialt konstruerat medicinskt problem, med få egentliga medicinska belägg. Mycket intressant med dessa olika perspektiv är det minsann!

När temat ändå är mat, beskåda det mycket lyckade resultatet av Masumis och min vårrullegörarkväll, eller typ vårtrianglar om man ska vara petig! Och ursäkta den dåliga bildkvalitén…

Nu har jag lovat att styra upp lite svensk matlagning någon kväll också, vet i tusan vad det ska bli bara, någon soppa och pannkakor kanske? Tips mottages tacksamt!

/ Sofia

Kommentera

