trevlig helg och plugg

Höstsöndag, jag lunchar risgrynsgröt och solen har precis börjat dyka upp bakom molnen. Jag ägnar dagen åt att dricka te i mängder och plugga sociologi, midterm exam i morgon kväll, och i sociologi har jag inte hunnit ha någon tenta än, så vet inte riktigt vad jag har att vänta mig. Dock har vi fått en lista med koncept och ett antal frågor att plugga in, och provfrågorna kommer att vara fyra utav dessa, varav vi får välja två. Dessutom så gav läraren en liten bonus åt oss cirkus 10 av 130 studenter som var kvar på senaste föreläsningen ända till slutet, han gav oss en av frågorna som kommer att komma på tentan. De andra studenterna försökte övertala honom att säga ännu en, för att kunna minimera överflödigt pluggande. Jag satt mest och gapade av förvåning över att det är så här det går till. Det är i och för sig inte ovanligt här att lärarna ger en lite extra poäng på prov av olika orsaker; för att de varit sena, för att man stannade kvar hela föreläsning och så vidare. Mycket märkligt.

I fredags träffade jag Victoria och Zhifan, från Long Island respektive Kina, som jag lär känna i det internationella vänskapsprogrammet som jag skrev in mig på i början av min Amerikat-vistelse. Vi var på Starbucks nere på Stuyvesant Plaza som är vårt närmaste köpcenter. Där finns det mycket; min yoga-studio, apotek (som är som värsta välsorterade servicebutikerna här, de har allt möjligt, inklusive lite mat, och influensavaccinationer!), små boutiquer, hälsokost, fair trade-butik, delikatessbutik, vinbutik och massa restauranger och caféer, så typ allt man behöver utom mataffär! Vi var alltså på Starbucks, och något jag kommer att vara löjligt glad över när jag återvänder hem är att gå på café och dricka kaffe ur en riktig porslinsmugg eller kopp, här är det nästan alltid pappersmuggar med lock som gäller, trist att dricka ur, och vilket fruktansvärt slöseri! På kvällen hade jag och mina suite mates Becky, Connie och hennes kompis ost och kex och vin-kväll halva natten, men jag gick ändå upp tidigt på lördag, för att gå på skräckfilmsfestival! Min kompis Snow och jag hade fått höra om ett event på New York State Museum, som visade sig vara filmvisning i ett mycket stiligt men inte särskilt välbesökt auditorium. Tre stycken lågbudgetindependentmonsterfilmer av en snubbe som heter Brett Piper visades; riktigt slemmiga, splattriga saker, med zombier, utomjordningar, jättespindlar, och även med mer nakenhet än vad man är van vid från amerikansk film! Inte min vanliga typ av film kan man lugnt säga, men särskilt den andra vi såg var ganska kul och fyndig, en sorts parodi på sin egen genre. Efter två filmer kände vi dock att vår kvot av monsterfilmer var uppfylld för ett bra tag framöver, så vi åkte och åt mat hos Snow som bor i ett sådant där riktigt amerikanskt vitt trähus med veranda, ett sådant skulle jag vilja ha en dag!  På kvällen tänkte jag börja med pluggandet jag framskjutit dittills, men blev istället utlurad av min joggkompis på en joggingtur hela två rundor runt campus, är sjukt stolt över mig själv för det! Så nu är det plugg som gäller till middagstid då jag och japanska suite maten Masumi ska laga japanska vårrullar.

I morgon och övermorgon ska de renovera vårt internet, så då ska det funka ännu sämre än vanligt, men vi hoppas innerligen att det kanske kan leda till förbättringar efteråt, så nästa uppdatering lär bli på onsdag!

/ Sofia

Kommentera

