långhelg

Så var det fredag morgon och dags för ännu en av mina härliga långhelger igen, även om denna ska fördrivas någorlunda pluggande. Igår kväll hade jag tänkt följa med min roomie Masumi till universitetets yoga-förening, som träffas två gånger i veckan och, gör yoga. Det finns, som man kanske kunnat föreställa sig, en himla massa föreningar här, exempelvis; dans, skidåkning, foto, film, kampsport, olika språk/länder, och en frivillig ambulanskår där jag känner några som är aktiva så jag får ständiga uppdateringar (som jag kanske hade klarat mig utan) om allt hemskt som händer på campus, vilket inte är lite, hu!  Jag undrar om det hade blivit likadant i Sverige om vi hade haft campus som här där man både bor och pluggar, eller om det beror på att många studenter är yngre här, eller om det är något annat som gör att det verkar vara så mycket mer bråk och våld här. Misstänker dock starkt att det är det senare…

Det finns det ju också sådana där mystiska systra- och brödraskap, men de är ju lite hemliga så de vet jag inte så mycket om. När man pratar med studenter så verkar det i alla fall som att det flesta är med i en eller två eller tre eller så föreningar. Om jag hade varit här ett helt år hade jag definitivt försökt engagera mig i något lite mer seriöst, men det känns änna lite kort när man inte ens har fyra månader på sig, och första tiden gick ju bara åt till att anpassa sig(, och resa bort lite). Ja, det känns onekligen som en väldigt kort termin, slutet på augusti till mitten på december, tydligen är vårterminen längre, och sedan finns det vinter- och sommarsessioner också. Något som verkar jättekul är olika specialprogram som det verkar finnas massor av här; på antropologin blev vi tipsade om ett där man åkte och gjorde arkeologiska utgrävningar i, minns inte vilket land (Costa Rica kanske?), det verkar finnas massa olika ”läsa språk utomlands”-program man kan gå, exempelvis var en av mina roomiesar i Montpellier och läste franska och volontärade på någon sorts kvinnojour i somras.

Oj, där svävade jag visst iväg! Jag skulle alltså följa med Masumi till yoga-föreningen, men sedan fick vi i läxa i Women and the Media-kursen att titta på Oprah Winfrey Network, där en dokumentär om kvinnors representation i media skulle premiärvisas, och det lät så spännande så jag bestämde mig för att springa iväg på min vanliga yoga innan och sedan ha tv-kväll. Dokumentären lyckades dock inte riktigt fånga mig, det var en hel del gammal skåpmat, och massa massa reklampauser som jag blir helt galen på, så jag tittade lite halvhjärtat och pysslade med annat under tiden. Det känns dock som att det är ett helt annat klimat för kvinnor här än hemma, såväl i media som i politiken.

Apropå reklam så tittade vi på tv på min Social problems-klass häromdagen, inklusive reklampauser. Plötsligt kommer reklamen i länken nedan upp, och efter att ha läst textningen några sekunder så inser jag att det hade jag ju inte behövt, de pratar ju svenska! Resten får ni se om ni kollar videon, men det är helt klart, eeeh, intressant?

http://www.youtube.com/watch?v=ER0wmq-NNQQ

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera

