Tentaöl, finfin salladsbar, plugg och inspirationsträff

Igår kväll trotsade jag tröttheten (hade planerat att powernappa men hann inte för att jag fastnade vid datorn och skrev blogginlägg…), hoppade ur mjukisdressen och begav mig in till stan  för lite tentaöl och trevligt umgänge med klassen.

Vi hamnade på restaurang Viktoria, där öl och cider kostade 29 kr – alltså perfekt för inte så jätterika studenter! Där satt vi i ett par timmar och tjötade, åt ölkorv och hade det allmänt gemytligt, och när klockan närmade sig halv tolv drog resten av gänget till nästa ställe – Dancin Dingo, medan jag åkte hemåt.
Vet inte om det är att jag är lite äldre än de flesta festprissarna, jag är 24 och de är mer omkring 20, men jag förstår inte riktigt hur de orkar! Ett gäng hade tydligen varit ute till två och sen dragit hem till en av dem, somnat där och i morse åkt direkt till föreläsningen som började vid tio… Det känns som att jag inte skulle palla det!? I alla fall, det var lite tråkigt att jag var så trött (och duktig som tänkte på att jag skulle upp tidigt idag), Dancin Dingo verkar va ett ganska kul ställe, tydligen är det en australiensk pub! Men det lär väl bli fler tillfällen hoppas jag!

Idag hade vi en föreläsning om mediestatistik, som tyvärr hölls av en inte alltför karismatisk kvinna. Hon verkade vara jättekunnig på området, men hon lyckades inte riktigt göra en intressant föreläsning om det, och det där tror jag tyvärr händer ganska ofta i universitetsvärlden. Tyvärr så räcker det inte att man kan jättemycket om ett ack så intressant ämne, en föreläsning kräver mer än så för att vara bra! Det är i alla fall vad jag tycker, och de flesta i klassen verkar tycka samma sak. Sen att många visar det genom att spela wordfeud eller smsa under föreläsningen är väl lite att ta i kan jag tycka, när jag väl sitter där brukar jag ändå göra mitt bästa för att lyssna och ta till mig det föreläsaren säger, även om han/hon säger det på ett jättetråkigt sätt.

Hur som helst, vi slutade klockan tolv, som vanligt, och då gick jag och två av Johannorna och käkade lunch på ett för mig nytt ställe – Picadeli salladsbar på Avenyn. Det var värsta bästa lunchstället för mig som alltid föredrar sallad till lunch, här får man nämligen plocka ihop sin sallad helt själv! Prisvärt var det också, riktigt bra!

Sen satte jag mig på Stadsbiblioteket och pluggade en stund, vi påbörjade ju sista delen på kursen idag och jag tänkte att jag för en gångs skull ska hänga med i boken den här gången! Den här delen kommer vi dock inte ha tenta på utan vi ska göra något slags grupparbete, men då känns det nästan ännu viktigare att ha läst boken i tid, jag vill inte vara den i gruppen som inte fattar något för att jag inte läst boken… Apropå det, har hört minst fem personer i klassen som började med hemtentan dagen innan inlämning, eller till och med på natten innan vi skulle lämna in, så jag ligger alltså i lä när det gäller att göra saker i sista stund!

Efter några timmars plugg blev det så dags för nästa punkt på to do-listan, inspirationsträff med 365 saker du kan göra! Inspirationsträffarna har jag skrivit om tidigare, de har olika teman och idag var det ”365 saker du kan göra på internet”, vilket kändes väldigt spännande, och även passande med tanke på vad vi läser om i skolan just nu. Jag lyckades faktiskt locka med mig två klasskamrater till träffen, och de gillade den skarpt, det var skoj!

Blev du nyfiken och/eller ledsen för att du inte var där så kan du kolla in både den här, och alla tidigare inspirationsträffar på Bambuser, här!

Till sist vill jag dela med mig av en häftig bild som jag ramlade över, en väldigt innovativ och snygg hyllning till Steve Jobs, gjord av 4001 post it-lappar!

Bilden kommer från macrumors.com

 

//Anna

2 thoughts on “Tentaöl, finfin salladsbar, plugg och inspirationsträff

  1. Hej!
    Jag är grymt sugen på att börja plugga i Göteborg nästa höst.
    Just nu bor jag i USA och kommer ha bott här 22 månader innan det är dags för hemfärd. Därför kan jag tycka det är svårt att välja universitet och utbildning, det finns ingen att fråga här helt enkelt. Men jag måste säga att jag blev glatt överraskad när jag hittade din blogg. Så jag undrar helt enkelt hur studentlivet är i Göteborg? Vad gör ni på nollningen? för mig är studierna självklart min högsta prioritering, men jag kan inte tänka mig ett studentliv utan själva ”studentlivet”.

    Jag har flera nära vänner som pluggar i Uppsala, och det är helt fantastiskt. Dock känner jag att jag skulle sakna kusten, och jag tycker göteborgare är trevligare än något annat folkslag i Sverige!

    Jag ser fram emot ditt svar.
    Tack för en fantastisk blogg!

    Susanna

    1. Hej!
      Vad kul att du är sugen på Göteborg, jag förstår dig verkligen för jag kände samma sak innan jag flyttade hit!
      Det jag kan säga är att jag tror att studentlivet kan se ganska varierande ut beroende på vad man pluggar på GU. Vi har ju många olika fakulteter och även flera olika campus, som alla har lite olika ”traditioner” och festligheter t.ex.
      Jag har skrivit några inlägg om nollningen, som kallades faddring, i början av mitt bloggande, har du läst dem? Men i stora drag kan jag väl säga att det jag märkt är en del uppdrag på stan-grejer, mycket pubrundor och quiz och en del studentfester och sittningar.
      Min uppfattning är att studentlivet inte är lika utpräglat här som i t.ex Uppsala, men jag tror att det blir väldigt mycket vad man gör det till själv! Det finns massor av studentföreningar och studentpubar här, men just jag är inte så aktiv inom dessa. Sen om man bor i studentkorridor blir det också självklart mer studentliv!
      Det jag gillar med att plugga i Göteborg är att här finns även så sjukt mycket annat, förutom studentlivet!
      Jag råder dig till att försöka få kontakt med någon som pluggar inom det område du tänkt dig, så kan du nog få en bättre bild av hur det ser ut för just dem🙂
      Och hör gärna av dig om du har fler frågor till mig också!
      //Anna

Kommentera

