betyg och attityd

Nu tänkte jag reflektera lite över skillnaderna här på ett amerikanskt universitet, jämfört med hemma, gällande betyg och attityd.

Här är det ju massa olika uppgifter, tentor, quiz, inlämningar, diskussioner etc. som påverkar slutbetyget. Närvaro på lektionerna är oftast också betygsgrundande, även om det varierar hur och hur ofta detta kontrolleras, det är onekligen lite osmidigt med upprop i en klass med 130 studenter, men en av kursledarna envisas ändå med det varenda föreläsning. Olika moment är olika viktiga för slutbetyget och det verkar vara väldigt mycket upp till den enskilda kursledaren hur hen vill lägga upp kursen. Något som också kan ge extra credits som påverkar slutbetyget är att gå på föreläsningar, filmvisningar eller workshops (i Photoshop till exempel, som jag var på för ett tag sedan!) som kursledaren tipsar om, ofta bra grejer, surt bara om man har andra föreläsningar samtidigt, eller bara är allmänt upptagen, då missar man ju den chansen till extra credits.

Något annat som kan påverka betyget är att gå och prata med kursledaren under dennes kontorstider, något som jag tyckte lät märkligt (och lite småfjäskigt sådär). En av kursledarna som uppmanat mycket till detta, hon sa att alla hennes A-studenter brukar göra det, påpekade förra veckan att nästan ingen gjort det ännu, och skickade sedan runt ett schema där man kunde boka in sig på en tid, inte obligatoriskt, men jag tänkte att jag får väl göra det då. Så i måndags var jag och samtalade med kursledaren, först var det lite utvecklingssamtalsaktigt, sedan diskuterade vi genus vs. kvinnostudier på universiteten och genusskillnader i USA och Sverige, jättespännande! Sedan får jag väl se om det påverkar mitt betyg också, även om det i mina ögon känns väldigt märkligt att ett sådant samtal gör det. När man pratat med amerikanska studenter verkar de inte alls tycka att det är ett märkligt system, och många verkar beredda att söka upp sina kursledare på deras kontorstider bara för att höja sina betyg, hmmm, känns som sagt mycket märkligt i mina ögon.

Nämnde ju vid skolstarten hur mycket snack om disciplin det var här, och hur förvånad jag var över det, men kan nu konstatera att det finns fog för det. Många sitter och smsar, facebookar, spelar spel, mejlar etc. på lektionerna, och inte många av kursledarna verkar göra verklighet av de straff som de i början av terminen sa skulle utdelas om man gjorde dylikt. Undantaget är en av mina föreläsare som flertalet gånger kastat ut folk som använt sina mobiltelefoner under lektionerna för att, som han säger, att vi andra ska fortsätta respektera honom. Det känns att många studenter här är yngre, tror de flesta kommer direkt från high school, och kanske inte är jättepeppade på att plugga egentligen, diskussionerna i mindre grupper är ofta ganska oinspirerande och jag har en grupp i en av mina kurser där alla är helt ointresserade av ämnet och målet bara är att få gå hem så fort som möjligt. I min Social Problems-kurs har vi fått höra en teori om hur den amerikanska ekonomin numera överskuggar alla andra institutioner i landet, och hur utbildning numera bara ses som ett medel för att få ett bra jobb och tjäna mycket pengar, utan att ha ett värde i sig, och det känns inte orimligt om man säger så.

Slutreflekterat för idag, men lovar att fortsätta en annan dag!

/ Sofia

Kommentera

