Anledning att älska Göteborg: Mängder med möjligheter!

Idag har jag haft en riktigt bra dag! För det första förärades Göteborg med fantastiskt vackert höstväder för andra dagen i rad, och för det andra har jag varit både plugg-effektiv och social, samt fått information om den spännande organisationen JCI!

”Utsikten” från min busshållsplats i Kärra där jag bor.

Det där med att plugga hemma i mjukis var jag trött på idag, så jag begav mig in till stan där jag mötte upp med min klasskompis Johanna (en av fyra Johanna i min klass). Hon hade fått tips om att stolarna var mjukare på Handelsbiblioteket än på KTB (Kurs- och tidningsbiblioteket) så efter en god lunch spenderade vi dagen med att plugga där. Efter lite letande hittade jag en plats på en av ”balkongerna”, där jag hade väldigt fin utsikt över en något udda lampa/skulptur samt studenterna på golvet nedanför. Där trivdes jag finfint och fick ganska mycket skrivet på hemtentan till slut!

Därefter träffade jag en kille som heter Magnus, som är engagerad i en ideell organisation som heter JCI (Junior Chamber International).

Jag fick ett tips om JCI på twitter, när jag la ut en efterlysning om organisationer jag skulle kunna engagera mig i här i Göteborg, och när jag kollade in deras hemsida blev jag intresserad direkt och fyllde i en intresseanmälan! Därav kom sig fikastunden med Magnus, som berättade mer om JCI och vad de sysslar med.

JCI är en internationell ideell organisation för intresserade av ledarskap, entreprenörskap och personlig utveckling i åldern 18-40 år, och de arrangerar nationella och internationella kongresser, workshops, föreläsningar, seminarier och utbildningar inom dessa ämnen.
Dessutom driver de flera olika projekt, både lokalt och i hela världen (JCI samarbetar bland annat med FN, ganska häftigt om du frågar mig), ofta med syfte att förändra samhället till det bättre.
Som medlem kan man antingen ”bara” delta i de olika aktiviteterna eller även vara med och driva de olika projekten. Målet för JCI, som jag uppfattat det, är att medlemmarna ska utvecklas, och det gör man främst genom att aktivera sig och prova på nya saker!
Jag ska definitivt gå på några sammankomster och se om detta kan vara något för mig, i nuläget känns det verkligen så!

Jag har en härligt skön känsla i magen efter den här dagen – jag älskar verkligen den här stan, den är så vacker, alldeles lagom stor och här finns så mycket möjligheter att träffa nya människor och utvecklas!

//Anna

Kommentera

