Hur mycket tid är egentligen heltid?

Jag har noterat en lite märklig sak när det gäller universitetsstudier (inte bara på GU, utan i hela Sverige) – att plugga heltid, alltså 100 %, innebär inte alltid att man behöver plugga på heltid.

Låt mig förklara; beroende på vilken kurs, eller vilket program, man läser är det dels olika mycket schemalagd tid i skolan, och dels väldigt olika nivå på kurslitteratur och examinationer.

Till exempel läser min kombo (kompis-sambo) grundkursen i sociologi den här terminen, och jag märker på väldigt nära håll hur mycket mer tid han måste lägga på att plugga, jämfört med vad jag behöver till den kurs jag läser.
Han har fler schemalagda timmar i skolan, med både föreläsningar och seminarier (diskussionsgrupper) varje vecka, hans kurslitteratur är långt mer svårläst och han har dessutom fler böcker att ta sig igenom, och till sist har han fler examinationer (tentor och gruppuppgifter) än mig.

Jag har även pratat med folk som läser till exempel juridik och musik (vi har ju musikhögskolan på GU), och de menar att de lägger i snitt åtta timmar per dag på att plugga, antingen schemalagt i skolan eller med hemarbete.
Jag å andra sidan snittar nog snarare på två timmar per dag.

Detta är i mitt tycke ganska skevt, eftersom vi alla får lika mycket (eller snarare lite) ersättning från CSN, men vi har inte alls samma möjligheter till att jobba extra.
Jag skulle i princip kunna ha ett heltidsjobb och ändå klara av den kursen jag läser nu, medan för många andra studenter som läser andra kurser finns knappt någon ledig tid att ägna åt vare sig fritidsintressen eller jobb vid sidan av.

Jag blir för egen del frustrerad av att vara undersysselsatt, och skulle hellre ha mer schemlagd tid i skolan och/eller mer kurslitteratur, och därmed lära mig mer, eller helt enkelt klämma ihop kursen på kortare tid så att jag skulle bli färdig med min utbildning snabbare.

Jag som har jobbat i princip 150 % i drygt tre år innan jag började plugga har ganska svårt att anpassa mig till det här relativt slappa livet, och tycker ibland att det kanske blir en björntjänst från universitetens sida att släppa ut helt arbets-ovana ungdomar i arbetslivet… Men förmodligen inser de flesta att studentlivet är något helt annat än arbetslivet, och jag tror att många, som jag, tar tillvara på studietiden för att odla sina intressen, sociala kontakter och ha riktigt kul på vägen till drömjobbet!


Så, ett tips till dig som funderar på eller bestämt dig för att börja plugga, kolla med studievägledaren eller någon som läst samma kurs tidigare hur mycket tid som just den kursen kommer att ta – det kan vara skönt att vara lite förberedd mentalt, och bra för att kunna planera till exempel extrajobb eller hur ofta man kommer kunna åka hem/bort under terminen.

//Anna

Kommentera

