storhandling, internationell vänskap och demonstration

Nyss hemkommen från bästa Walmart-turen någonstans, dit och hem i roomie Connies stiliga bil och eftersom vi åkte dit efter nio på kvällen var det folktomt, vilken lycka! Eller något. Fick inköpt en dammsugare och lite andra städattiraljer, nu ska här äntligen bli ordning och reda! Jag lär mig mycket här, bland annat håller jag på att bli en mästare på att storhandla, för att behöva göra det så sällan det bara är möjligt.

Efter mina lektioner idag gick jag över till ett av de andra husen på Freedom för att hälsa på Victoria. För ett antal veckor sedan fyllda jag i en intresseanmälan om ett internationellt vänskapsprogram här, vilket går ut på att amerikaner och internationella studenter blir ihopparade i små grupper och så får man göra vad man vill av det. Jag hamnade i en grupp med två amerikanskor och en kinesiska och vi har mejlat fram och tillbaka för att få till en träff. Nu blev det bara Victoria och jag idag, vi lagade mat och kollade på tv, måste ju hålla mig uppdaterad med amerikanska medier när jag läser Women in the Media! Mycket trevligt tills de började ha brandövning i alla fyra husen här i tur och ordning, öronbedövande.

Igår hände det saker här på campus, det var demonstration, under parollen ”Help Us Save Our SUNY”. På flertalet SUNY:s (State Universities of New York”) runtom i staten hölls protester, och dessa protester är även en del av proteströrelsen Occupy Wall Street. Det studenterna motsätter sig är att universiteten fått mindre anslag, flertalet fakulteter har fått stänga, kvaliteten på såväl det akademiska som på boende och mat har försämrats, samtidigt som avgifterna höjts.

Hade jag varit lite mer teknisk hade jag lagt upp bilder från min mobils kamera på demonstrationen, tyvärr har jag inte lyckats med det så ni får hålla till godo med ett av flygbladen. Det var i alla fall mycket folk och engagemang där, flera tv-stationer filmade och till slut fick man komma in och framföra sin åsikter till skolledningen. En av talarna talade om den arabiska våren med protesterna i Nordafrika, och gjorde nu en jämförelse med den nordamerikanska hösten med de demonstrationer som nu pågår. Det här är sannerligen en spännande tid att befinna sig på den här sidan av Atlanten. För den som vill läsa mer om protesterna och se lite bilder från protesterna i Albany, kolla in länken nedan.

http://www.insidehighered.com/news/2011/10/06/occupy_colleges_protests_prompt_students_on_campuses_to_stand_by_wall_street_rallies

Kommentera

