Besök från branschen: att jobba som informatör

Idag hade vi ingen ”vanlig” föreläsning utan istället hade vi besök från två personer som jobbar som informatörer, för att berätta om vad deras yrkesroll egentligen sysslar med.

Jag går ju medie- och kommunikationsvetarprogrammet och efter examen därifrån kan man bland annat jobba som informatör/kommunikatör. Den här dagen var tänkt att ge oss en inblick i vår potentiella framtida yrkesroll, och det var fritt att ställa frågor.
Jag tycker att det är ett väldigt bra upplägg, för ärligt talat har det varit svårt att svara på frågan ”jaha, du kan bli informatör, vad gör en sån då?” när jag berättat om min utbildning. Nu är jag åtminstone lite klokare!

Dock var det ganska märkligt att ingen av de inbjudna hade läst det programmet/de kurser vi läser (det hade ju gjort bättre reklam för skolan), den ena hade inte ens pluggat på GU utan i Skövde. Sen hade det varit roligt att lyssna på lite yngre personer, som gärna hade fått jobba i lite mer spännande organisationer än Svenska kyrkan och Renova (ett sophämtningsföretag).

Nu är jag på väg och ska möta en kompis från Åmål, vi ska leta upp en bra restaurang och käka och sen ska vi se Dogtooth på Hagabion!

//Anna

Kommentera

