Bokmässan ur en mobilkameras perspektiv

I lördags besökte jag så äntligen Bokmässan, detta event som jag längtat efter att få uppleva! I korta drag kan jag säga att det var oerhört mycket folk, oerhört varmt och oerhört roligt och intressant!

Som medie- och kommunikationsstudent är det alltid intressant att kolla in hur företag och personer framställer sig själva i en sådan här miljö, och även intressant att lyssna på olika talare. Än en gång kunde jag konstatera att tala inför en grupp på ett intressant och effektivt sätt är helt klart något inte alla har full koll på!

Sen för mig som fullkomligen älskar böcker, och då särskilt att köpa dem (att gå in i en bokhandel är alltid bra för mitt humör, aldrig bra för min plånbok) var Bokmässan rent ut sagt lite utav himmelriket på jorden.
Att det dessutom erbjöds mängder av intressanta framträdanden och utställare gjorde dagen till en fullspäckad upplevelse. Dock insåg jag på slutet, när jag gick vilse bland alla montrar på jakt efter utgången, att jag knappt hunnit titta på hälften! Så nästa år får det nog bli tvådagars, minst!

Så, till bildresan:

Hade självklart fotriktiga skor för att orka gå/stå hela dagen. Osnyggt, men praktiskt!

Snyggaste montern på våning 2. (Dagens Nyheter / Expressen)

Snyggaste montern på våning 1. (Aftonbladet Kultur)


Wordfeud-inspirerad utsmyckning?

Bibeln i snyggt format. Inklusive mjukt omslag i skönt-att-ta-på-material. Om det inte hade varit en bibel hade jag köpt den direkt. Böcker som är sköna att ta på är väldigt svåra att motstå!

”Hälsa & Livsstil” hade en egen avdelning, där jag lyssnade på flera intressanta personer samt köpte ett helt gäng böcker.


Värmland hade en egen monter! (Blev lite lokalpatriotisk och stolt när jag upptäckte den)


Snyggaste bokhyllan! (Bonniers monter dedikerad till tyskspråkiga böcker)

Mest förnyelsebara montern. (”Ta med hem? Nej vi lägger allt i kartongåtervinningen sen”)

Mest innovativa produkt-montern! (Personligalmanacka.se)


Mest oväntade, och roligaste! Lapp utanför en av toaletterna;

”Jätteviktig bok säljes!
Snabbt.

Snabb affär bakom parkeringsplatsen vid Focus –
klockan 12.99-12.95. Sen är jag väck.
Boken är visserligen inte på tyska, men riktigt obegriplig svenska.
Priset kan kanske prutas ner några tusenlappar.”

Är nu himlans nyfiken – var lappen någons helt egna form av humor, eller var detta någon form av gerillamarknadsföring eller dylikt? Någon som vet, berätta för mig!

//Anna

2 thoughts on “Bokmässan ur en mobilkameras perspektiv

Kommentera

