resfebrig

Torsdag kväll och imorgon bitti bär det av på första helgresan. Kl 12.01 lokal tid hoppar vi på en Greyhound-buss till Montreal, dock ska man vara där en hel timme innan, nästan lika spännande som att flyga blir det ju då! Efter fem timmar och en gränsövergång ska vi vara framme och sedan ska vi bara leva storstadsliv och dricka cappuccino (!!!) och lite rödtjut och äta mat, och kanske shoppa lite vinterkläder att ladda upp med inför den albanyanska vintern som alla fruktar. Blev precis upplyst av roomie Staceys pojkvän om att spela och dricka är det amerikanarna gör när de åker till Montreal, men Josefine och Becky och jag gör nog vår egen version, lite mer europeisk kanske, haha!

Här är några dagsfärska bilder på vad vi nu lämnar, tagna på hemvägen från skolan, observera parkeringsmöjligheterna…

I kväll fick vi också besök av Daniel för lite reseplanering, en amerikaniserad tysk som Becky och jag ska roadtripa till Buffalo och Niagara-fallen med nästa helg, innan det blir Boston helg tre, yeeehaaa!

Jag läser ju en Women´s Studies-kurs här, Women and the Media, och kan konstatera att det är något annorlunda än de genuskurser vi haft hemma på programmet på GU. Det är en viss separatistiskt känsla på kursen, mycket ”we” och ”our experiences”, så har svårt att tänka mig att de två killarna som läser kursen känner sig så himla inkluderade. Men, kulturrelativist som jag är, så nöjer jag mig med att säga att det är intressant, men annorlunda mot vad jag är van vid. Idag pratade vi om löshår och huruvida det är politiskt eller inte. Det tycker inte jag, men intressant diskussion var det.

Avslutar, som många andra bloggare, med att lägga ut en bild på mat. Den får också representera språkförbistringen som ibland uppstår. Jag avsåg att bara få det bekräftat att det bara var tomat och ost på pizzan. Min fråga tolkades dock som en beställning av extra ost och tomat på pizzan, mums! Nja…

När temat ändå är mat, så kommer här lite intressant fakta. Det finns ett begrepp här, ”Freshmen 15”, som innebär att de som börjar på college går upp i snitt 15 pounds. Det är 6,8 kilo enligt den fantastiska convertor som jag laddat ner till min telefon. Har underlättat mitt umgänge med amerikanare oerhört, med alla knepiga enheter här, och till och med valuta kan den!

Nä nu är det god natt, men innan dess packning för Montreal!!!

/ Sofia

Kommentera

