En fredag med reklamfotografering, vackert bibliotek och barhäng med klassen

I fredags hade vi ingen föreläsning, men istället var jag med om en lite spännande och udda grej, jag var ”statist” på en reklamfotografering! Det var GU som behövde bilder till nya kurskatalogen, broschyrer, hemsidan och så vidare, och jag blev tillfrågad om jag ville vara med, eftersom jag bloggar här. Jag tyckte att det lät som en kul grej så jag tackade gladeligen ja, och i fredags bar det därför av till Campus Haga (GU är ju uppdelat i olika campus, som finns på olika platser i stan) där jag mötte upp med Malin som är informatör för GU, fotografen och tre andra tjejer som skulle vara ”statister” precis som jag.

En lite kul grej var att fotografen, som var en ung kille med fjällrävenryggsäck, inte alls hade en flashig digital systemkamera utan en liten sak med film i, snacka om att det var längesen jag såg någon använda en sån! Det ska bli väldigt kul att se resultatet sen, särskilt eftersom han smög omkring och fotade när vi satt och snackade, det var inga uppstyrda bilder alls, så jag har ingen aning om vad det kan bli!

Två av tjejerna var utbytesstudenter (en från Italien och en från Lettland) och hade bara varit i Sverige ett par veckor, så medan vi förflyttade oss runt på lite olika platser som passade att fotografera diskuterade vi bland annat lettiskt godis, svensk mozzarella (som tydligen inte alls smakar i närheten av italiensk) och att svenska killar är ”very good looking!” Vi hade även en minikurs i att räkna till tio på svenska, att uttala sche-ljudet i sju var ganska svårt för den lettiska tjejen🙂
Att prata engelska är lite utav min akilleshäl, men det var riktigt kul att träffa dem och framför allt att få ta del av hur personer från andra kulturer uppfattar Sverige och svenskar tycker jag är intressant! Jag har själv ett sug att åka utomlands en längre period och imponeras stort av alla de som åker helt själva till ett främmande land, dessutom för att studera!

Efter fotograferingen tog jag tillfället i akt att besöka Kurs- och tidningsbiblioteket som ligger vid Campus Haga (och mittemot Handelshögskolan), jag har tidigare gått förbi det och förundrats över att det sett så gammalt och fint ut, och när jag kom in visade det sig att jag hade helt rätt! Höga valvtak, vackra gamla tapeter och den där speciella känslan som gamla hus besitter. Här finns flera salar med studieplatser, och jag slog mig ned i den minsta en stund. Tyvärr har jag lite svårt för att känna mig bekväm i ett stort rum fullt av okända, helt tysta, människor, jag vill hellre sitta i en egen liten vrå för att känna mig ”hemma”, men för de som inte är lika pjoskig som jag är detta en fantastiskt fin studieplats!
Jag har en förkärlek för gamla vackra byggnader, och i det avseendet är Göteborg verkligen fantastiskt! Och att många av universitetets byggnader är just gamla och vackra gör inte saken sämre.

 


Foto: Elin Sjöstrand

Fredagen avslutades sen med lite faddring, vi möttes upp ett ganska stort gäng från klassen, plus vår fadder Louise, och vi hängde en stund på Kellys och sen gick vi vidare till Svea. Jag var tråkig och drog hemåt ganska tidigt (skulle upp på lördagen och åka till hemtrakterna och hälsa på) men tydligen hade många gått vidare till Nefertiti sen. Jag har av okänd anledning lyckats bo i Göteborg i över två månader utan att ha besökt en enda nattklubb, trots att jag verkligen gillar att gå ut och dansa, och jag börjar känna att detta borde avhjälpas snart. Och det ska det ju också, imorgon är det Kick off på Trädgårn som gäller, då kanske det faktiskt kan bli lite dans! Tyvärr är det väldigt få från klassen som fattat att man skulle boka biljett, och nu är de slut, men en liten skara verkar vi bli som ska dit.

När det gäller skolan rullar det på, allt går ganska snabbt och det känns som att de här två veckorna varit mycket längre än bara två veckor! Vi har nu gått igenom de två första böckerna, som vi kommer ha tenta på den 27:e, men jag har ärligt talat inte läst alls så mycket i dem som jag borde ha gjort. Jag har fortfarande inte riktigt kommit in i rutinerna för pluggandet man måste göra på egen hand, men jag tror att det kommer ganska snart! Jag satsar på nästa vecka…🙂

//Anna

2 thoughts on “En fredag med reklamfotografering, vackert bibliotek och barhäng med klassen

  1. KTB är jättebra:) Vi sitter där och arbetar med c-uppsatsen…i grupprummen på bottenplan..finns kyl och micros där…om man har med matlåda osv…

Kommentera

