fina fredag

Fredag är första dagen på min långa helg och jag har nu lyckats upparbeta en mycket fin tradition att spendera denna dag. Efter en liten hurtbulletur runt campus, kan stolt erkänna att jag joggar några fler meter och går lika många färre för varje gång. Ibland är det dock himla svårt att låta bli att stanna upp och titta på roliga saker man träffar på under vägen; som de stora och lite läskiga ekorrarna, trädkrypande fåglar, andra ”joggare” som är lika lata som jag och finaste synen, en äldre man med långt, grått hår, knäskydd och hjälm som lärde sig åka skateboard på en gata lite avsides!

Begav mig efter min frukost som traditionsenligt består av ostmacka med tomat eller gurka och te eller kaffe till det, extremt konstigt enligt mina amerikanska roomiesar som flertalet gånger påpekat detta, begav jag mig först gåendes och sedan bussandes in mot stan. Sommarvärmen har återkommit och idag har jag till och med lyckats solbränna mig lite. Inne i stan mötte jag upp med Josefine och vi gick ner till bondemarknaden nere på Empire State Plaza och laddade upp med veckans förråd av härligt jordiga grönsaker i detta sterila och antibakteriella land. Har lyckats bli så mycket stammis att marknadsmännen säger ”So see you next week!” istället för hejdå! Idag var det dessutom konserter och massa matstånd nere på Empire State Plaza, så det var om möjligt ännu trevligare än vanligt! Vi kirrade ihop lite lunch hemma i Josefines fina hus och satt och tjotade, det är himla skönt att få prata lite svenska ibland! Det fungerar annars bra med amerikanskan, man förstår det mesta och lär sig nytt allteftersom, svårast är oftast skämt! Efter ett tag kom Josefins amerikanska roomie hem och föreslog BBQ till middag, och ett sådant erbjudande kan man ju inte tacka nej till! Så vi gick och kompletteringshandlade lite på en närbelägen supermarket och sedan hann vi med vinprovning på en vinbutik, som för övrigt hade polkagrisar att bjuda på i kassan! Sedan var det matlagning och grillning på deras lilla bakgård, fantastiskt gott blev det med massor av grillade grönsaker! Så, värsta fina fredagen helt enkelt, och nu mycket laddad att plugga imorgon, tänker jag!

/ Sofia

Kommentera

