en helt vanlig onsdag…

…har det varit idag! Onsdag är enda dagen jag börjar tidigt, redan 9.20 ska jag infinna mig för veckans kulturantropologiska diskussion. Två gånger i veckan har vi föreläsningar i ämnet i en stor sal med hundratalet studenter, men denna vecka drog alltså diskussionerna igång där vi är uppdelade i tre grupper och ska, tja, diskutera, under ledning av en teaching assistant. Teaching assistenten/erna är doktorander som hjälper den som har kursen, mer eller mindre beroende på vilket upplägg kursen har. Överhuvudtaget verkar det ganska vanligt här att studenter jobbar lite extra någonstans på universitetet, som boendevärdar eller på bibblan, något man får göra även som utbytesstudent, men utanför campus går det inte för sig på grund av visumreglerna.

Efter lite mjukstartande diskussion slog jag mig ned i ett trevligt hörn av det massivt utrustade biblioteket och skulle plugga lite inför kvällens föreläsning i Social problems-kursen. Blev under en guidad tur på bibblan tipsad om en lugn hörna med fåtöljer och stora fönster som släpper in dagsljuset. Och lugnt var det, förutom när någon av alla de studenter som mest verkade nyttja detta utrymma för att ta sig en tupplur, började snarka, eller välte bordet de sov med fötterna på. Jag höll mig dock vaken och läste på i min kursbok, mycket spännande om ojämlikhet i inkomst- och välstånd. Ett flera sidor långt avsnitt beskrev den svenska välfärdsstaten, och nog kände man sig stolt när man läste det, eller snarare kände jag: ”Det är väl så det ska vara?” Det är mycket intressant att studera sitt eget samhälle utifrån ett amerikanskt perspektiv, och måste erkänna att jag aldrig känt mig så europeisk (och lite lagom patriotisk!) som under de här veckorna. Något annat som slagit mig, nu när jag kommit igång någorlunda ordentligt med mitt pluggande, är hur mycket man lär sig om landet man studerar i ”på köpet”, självklart språket, men föreläsare och kursböcker kommer ju hela tiden in på amerikansk historia och mentalitet också. Jättespännande att lära känna ett land på det här viset, lite som en kulturspion känner jag mig ibland, det syns ju inte att man egentligen hör hemma någon annanstans!

Nog för att det är svindyrt, men det är jätteskönt att bo med campus knappt tio minuter bort, att kunna gå hem och luncha, eller brygga lite (tillräckligt starkt!) kaffe, så det blir oftast hem mellan föreläsningarna. Hann med lite plugg till innan dagens nästan tre timmar långa kvällsföreläsning. Där fick vi se en mycket gripande dokumentär av Morgan Spurlock (han som åt massa snabbmat i Supersize me). Filmen som hette ”3o Days Immigration” och som varmt rekommenderas handlar om Frank som kom till USA från Kuba som sjuåring som legal invandrare och som nu medelålders man är med i en frivillig gränsbevakningsgrupp som står vid gränsen till Mexico och spanar på de människor som försöker ta sig över, för att sedan rapportera dessa till gränspolisen. Nu ska Frank leva 30 dagar tillsammans med en papperslös fyrabarnsfamilj i deras enrumslägenhet, kommer han kanske att ändra åsikt efter det? Den som tittar får se, och jag rekommenderar den verkligen .

Tisdag var en vanlig tisdag, men i måndags var det ledigt på grund av Labor Day, som enligt de amerikaner jag talat med inte innebär mer än att man är ledig. Det började dock som en arbetarrörelsedag, men numera firas den mest som sommarens avslut, och det stämde typ på dagen! Från att ha varit varmt och soligt har det nu regnat i ett antal dagar…

Den som vill veta mer om en göteborgsk utbytesstudents liv i Albany kan spana in Josefins blogg också:

http://josefineny.wordpress.com/

So long från Sofia!

 

Kommentera

