skolstart

Igår måndag vid elva-tiden, något försenat på grund av städning efter orkanen Irene, drog terminen igång här borta. Jag hade dock inte min första lektion förrän kvart över sju på kvällen, så jag bestämde mig för att pröva att gå ner till centrala Albany från campus. Det tar ungefär en timme, men ingen risk att man går vilse då det är en och samma spikraka aveny hela vägen! Nere i stan besökte jag den alternativa bokhandeln, billigare än campusbokhandeln, för inköp av en i Clicker. Det är en elektronisk mojäng, typ som en liten fjärrkontroll, som man i en del kurser använder för att svara på quiz-frågor, som är ett sätt att kolla att studenterna hänger med, mellan de större proven och inlämningarna. Hann också med en glass i solen med Josefine, annan student från GU, som bor downtown och pluggar på Downtown Campus, innan jag tog bussen tillbaka upp för lite middag innan första kursen. Introduction to Sociology var det och den hölls i ett av tjugotalet Lecture Centers som är större salar, hundratalet studenter var vi på kursen. Vi gick igenom kursplanen och inte så mycket mer, största skillnaden mot hemma var att det var mer disciplin-prat. Det känns i luften att många är nya på universitetet, när professorerna flera gånger påpekar vad man får göra och inte göra, och vad som förväntas av en, att ”det här är universitetet” och att ”vi är vuxna här”. Efter kursen så slog jag slag i saken och anmälde mig till ett yogaställe på (amerikanskt till och med!) gångavstånd från campus, hot yoga är det till och med, ska bli kul! I anmälningen fick man kryssa i att man avsäger dem allt ansvar för både sin egendom och sitt liv och inte tänker stämma dem vad som än händer, kändes nästan lite farligt när man svarade på det, men jag hoppas att det mest är en formalitet!

Idag tisdag har jag haft tre kursstarter till, först Cultural Anthropology, sedan Women and the Media och sist en annan sociologikurs, Race and Ethnicity. Alla utom Women and the Media är i stora salar med hundratalet studenter, även om antropologin också ska ha diskussion i mindre grupper en gång i veckan. På antropologin gick vi bara igenom kursplanen, och återigen disciplinregler, Women and the Media körde igång på riktigt med liten intro-föreläsningen som bland annat innehöll en liten diskussion om Lady Gagas drag king-framträdande på söndagskvällens MTV Video Music Awards som vi tittade på hemma hos min roomie Connies kompisar häromkvällen. Fantastiskt framträdande av Lady Gaga, men inte tusan trodde jag att jag skulle få användning av det i en kurs, haha! Slutligen hade jag då Race and Ethnicity som inte heller mjukstartade utan drog igång direkt med föreläsning. Även här mycket disciplinerat, en student blev till och med ombedd att lämna föreläsningen…

Så det är sannerligen mycket som är annorlunda här, en mycket stor skillnad är att det är så många betygsgrundande moment i varje kurs. Det är stora tentor vid Midterm och innan jul, emellan är det inlämningar av olika slag, mindre prov och så dessa quiz, som kan vara både förberedda och oförberedda, alltför att studenterna ska hänga med under hela kursen. Att läsa fem parallella kurser är nytt för mig och det känns överhuvudtaget som att det kommer att bli en tuff termin med mycket pluggande, å andra sidan verkar kurserna oerhört spännande så läsningen lär bli intressant och professorerna verkar både kunniga och karismatiska!

Imorgon ska jag hämta ut mina första kursböcker som anlänt till skolans postkontor nu, och sedan är det bara att börja köra hårt!

/ Ida Sofia

Kommentera

