International Student Orientation, puh!

Den andra dagen av mastigt introduktionsprogram för internationella studenter börjar närma sig sitt slut här borta på andra sidan Atlanten, och kanske börjar jag vänja mig vid tempot för jag är inte alls lika slutkörd som igår kväll när jag stupade i säng av trötthet, men med huvudet snurrandes av alla nya intryck så svårt att somna ändå!

Det är som sagt mycket som hänt på två dagar, men i korthet så kan man säga att vi proppats smäckfulla med information om alltifrån vad man ska säga (och inte säga) om man hamnar i klammeri med rättvisan, hur man undviker detta, en hel session om ¨sexual assault¨ och hur universitetet gör för att motverka detta och vad man ska göra och inte göra för att inte äventyra sin personliga säkerhet på och utanför campus. Mycket tunga grejer och man blir ju smått paranoid  av att höra allt detta, ganska mycket av en chock för mig med det amerikanska säkerhetstänket och -snacket.

Över till något annat, idag under en av de många och långa informationssessioner börjar bordet och stolarna som sitter fast på dessa plötsligt att skaka och första tanken är ¨för tusan, kan folk inte sitta still på sina stolar!¨. Det slutar dock inte skaka och infosessionen kommer av sig lite. Tydligen var det jordbävningen i Virginia som kändes ända upp till oss! Första jordbävningserfarenheten för min del, men blir nog inga fler (touch wood) då det tydligen är mycket ovanligt här. Lite roligt dock att de under gårdagens sjukförsäkringssession skröt om att försäkringen till och med täcker evakuering vid naturkatastrof som jordbävningar ¨…men det lär ju inte hända här, hehe!¨.

Bortsett från all information har vi välkomnats av en hel hop med personer på universitet och återigen fått visa upp och kopiera för registrering våra pass och visum och andra viktiga papper. Igår fick jag också träffa min kursrådgivare som är en fantastisk dam som varit i Norden en massa och dansat folkdans! Då vi haft mejlkontakt och jag registrerat mig för kurser redan i typ juni så var det inte så mycket att säga om det. Jag hade från början registrerat mig för fyra olika sociologikurser och en kurs i kulturantropologi, men efter en mycket stark rekommendation från min rådgivare att byta ut en av sociologikurserna mot något helt annat, så blir min femte kurs ¨Women and the Media¨. Ska bli jättespännande att läsa en genuskurs här på ett amerikanskt universitet då mitt folkhälsovetarprogram hemma ju har genusprofil. Förresten är gayrättsaktivisten Harvey Milk alumni från Albany! Vill man veta mer om honom kan man med fördel titta på den fantastiska spelfilmen Milk av Gus van Sant, med Sean Penn i huvudrollen, rekommenderas varmt. På campus hänger stora affischer av olika alumni från universitet, lovar att rapportera om jag hittar andra intressanta personer! Ja, och angående kurserna så verkar ¨the American way¨ vara att uppmuntra studenterna att ta kurser på olika institutioner, så så blir det för mig nu!

Vi har även gått rundturer på campus och i biblioteket med dess fantastiska multimediaavdelning, inklusive kulvertarna under universitet där man kan transportera sig mellan de olika byggnaderna när det blåser kallt och snöar på vintrarna. Det ska dock mycket till för att jag ska välja dessa tunnlar, det var väldigt mycket skräckfilmskänsla över dem! Enligt vår guide brukar det dock inte hända obehagligheter i dem vad han vet. Dock kan man inte längre gå genom tunnlarna till boendena, sedan ¨några hippies gjorde något dumt där på 70-talet¨. Dessa tunnlar är till för att transportera saker mellan byggnaderna i små minibilar, och jag fascineras hela tiden över hur stor organisation universitetet är, det finns till och med en egen universitetspolis!

Gårdagens kvällsaktivitet var utflykt till Walmart, USA:s största(, världens största finns i Kina). Kundvagnshissarna imponerade, lite bergbane-känsla över dem, och med tydliga intstruktioner om att ta ut barnet ur vagnen innan du skickar vagnen upp eller ner mellan våningarna. Visst var det stort men det kändes inte extremt, och jag var nog mer fascinerad av hur stora alla matförpackningar är. Vi handlade grejer till lägenheten då ingenting finns mer än möbler, så det blev kudde och lakan och galgar och färsk frukt och lite annat, men vi lär behöva en utflykt dit snart igen! Sedan fick vi vänligen skjuts hem av Saras amerikanska roomie i en rejäl amerikansk bil.

Faktum är att jag faktiskt funderat lite på att försöka bli av med mitt campus-boende då det är rejält dyrt och verkligen inte prisvärt. Var och tittade på ett rum i en delad lägenhet en bit från campus närmare centrum, men tyvärr fanns det interessenter för helår som hyresvärden ville prioritera, jag åker ju hem om (idag faktiskt mindre än!) fyra månader. Verkar lite mer trixigt att få boende för bara en termin, även om jag inte försökt på riktigt utan bara fick ett tips från en annan GU-student Josefine, som läser på mastersnivå och därför inte kan (i alla fall inte är garanterad, oklart vad som gäller…) bo på campus. Det finns ju dock många fördelar med att bo på campus, särskilt när man som jag ska ha många sena kvällskurser, så förmodligen blir jag kvar på Freedom Apartments som vårt område heter ändå, trivs bra hittills! Ikväll har jag och min engelska roomie Becky efter ett inspirationsbesök hos Sara möblerat om vårt rum och det blev så himla bra! Ska försöka få upp några bilder snart och då kan jag visa reslutatet, som en tvättäkta livsstilsbloggare, haha! Tyvärr har jag ingen ¨före¨-bild att jämföra med, men det var verkligen helknäppt möblerat innan, och det är inga stora rum så de kräver smart kompaktboende! Annars har vi ikväll varit på välkomstmiddag och arkadsspelskväll för utbytesstudenter på Jillian´s bar i Albanys centrum, som jag inte varit i alls innan. Utöver oss utbytesstudenter finns det även internationella transferstudenter som kommer från andra universitet och ¨vanliga¨ internationella studenter som nu börjar sin grund- eller påbyggnadsutbildning. På introduktionen är vi typ 350 studenter men antalet internationella studenter totalt på skolan ska vara 1200 eller 1300, spännande!

Nä nu får det vara nog för stunden, goodnight!

/ Sofia

One thought on “International Student Orientation, puh!

  1. Härligt att se att studentbloggen lever vidare! Ska bli kul att följa er och se bloggen från en läsares perspektiv som lite omväxling.

    Önskar er båda ett stort lycka till!

    Niklas

Kommentera

