Världens bästa studentboende! + 5 tips till dig som söker boende i Göteborg

 

 

Här bor jag – i mitt tycke världens bästa studentboende!

Okej, du har kommit in på utbildningen och allt känns toppen – men vänta nu, du ska ha någonstans att bo också!

I Göteborg är det, till skillnad från i Stockholm, inte omöjligt att hitta riktigt ett bra boende, trots att man inte stått i bostadskö i 14 år.
Själv bestämde jag mig för att flytta ihop med en killkompis, dels för att ingen av oss gillar att bo ensamma och dels för att hålla boendekostnaderna nere.  Då ingen av oss hade mer än några månader i kötid hos SGS (www.sgsstudentbostader.se) eller Boplats (www.boplats.se) insåg vi snabbt att vi förmodligen skulle behöva hyra i andrahand eller genom en privat hyresvärd.

Vi hade båda sökt in till GU och visste att det var just Göteborg vi ville bo och plugga i, så vår bostadsjakt startade redan i slutet av våren. Jag googlade febrilt efter andrahands-sajter men hittade ärligt talat ingen bättre än Blocket – där det kom ut mängder med nya lägenheter varje dag.

När vi började söka boende var vi tre stycken (en tjejkompis till som snart hoppade av då hon istället flyttade ihop med sin pojkvän), och då drömde vi oss bort att vi kanske skulle kunna hyra ett litet hus eller radhus, eftersom vi ändå behövde minst en fyrarumslägenhet. Sagt och gjort, i min bevakning på Blocket la jag även in en sökning på ”Villor & radhus”.

Så kom då ögonblicket när ett litet blågrått hus dök upp bland annonserna. 20 minuter från Brunnsparken med buss, 8000 kr i hyra (inklusive el, värme, vatten & internet) – vi svarade direkt att vi var väldigt intresserade, och dagen efter får vi besked att vi får komma och titta. Lyckan är fullkomligt total när vi åker dit och vi blir kära i huset direkt.  Hyresvärdarna är ett extremt snällt par i medelåldern, och ”stugan” som det stod i annonsen, är ett extrahus som ligger bredvid deras hus. Husen delar en alldeles underbart vacker trädgård, med massor av blommor, bärbuskar och ett jordgubbsland (!). Dessutom finns en jättemysig uteplats, som vi även skulle få dela på.
Tydligen gör vi ett gott intryck på paret, för de säger i slutet av vårt möte att vi får hyra ”stugan” om vi vill, och vi tackar ja på stående fot. I bilen på väg hem mot Värmland igen är extasen ett faktum – vi har precis fixat världens bästa studentboende!

1 juli flyttade vi in och vi har inte riktigt packat upp alla flyttlådor än, men oj vad vi trivs. För mig är det väldigt viktigt att jag trivs i mitt hem, så jag är verkligen galet nöjd med att det löste sig så bra för oss! Jag var lite nervös där ett tag, att söka boende i en större stad än Säffle var verkligen en helt ny värld för mig, men genom att läsa allt jag kunde hitta på internet och vara ute i god tid innan terminsstart hittade jag mitt drömboende.

Tips till dig som söker boende i Göteborg:
– Torsdagen 25 augusti anordnar Boplats en temadag för studenter, där både hyresvärdar och privatsrumsuthyrare finns på plats. Läs mer här.

– Tänk efter hur du vill bo; ensam, tillsammans med någon, i kollektiv, i lägenhet, i hus, i korridor, mitt i stan eller naturnära, billigast möjligt eller med högre standard. Det finns tokmånga alternativ och det blir mycket lättare att hitta ett boende du kommer att trivas med om du vet vad du letar efter.

– Så fort du tänker tanken att du kanske någon gång vill bo i Göteborg, registrera dig hos SGS & Boplats, det är gratis och kan ge dig en toppenlägenhet den dag du bestämmer dig för att flytta hit!

– Är läget mer akut, skapa en bevakning på Blocket, det gör att du enkelt och snabbt ser om det kommit in några nya annonser. Se till att kolla sidan ofta och ha ett färdigskrivet, väl utformat ”ansöknings”brev (där du självklart framstår som världens trevligaste och mest skötsamma person) som du skickar iväg direkt du ser ett objekt som passar dig. Står det med ett telefonnr i annonsen, ring! Många vill få sin lägenhet uthyrd snabbt och kanske inte orkar läsa i genom hundra mail innan de bestämmer sig.

– Använd ditt kontaktnät och sociala medier! Sprid ordet om att du söker boende, ofta är det nån som känner nån som kan ge tips eller rentav ska hyra ut i andrahand.

Tänk på att vid terminsstart är det många tusen som söker ny bostad, kanske kommer du att behöva acceptera ett mindre bra boende i början och fortsätta leta under tiden.

Lycka till, jag hoppas verkligen att alla nya studenter kommer hitta ett boende som de är lika nöjda med som jag är!

//Anna

One thought on “Världens bästa studentboende! + 5 tips till dig som söker boende i Göteborg

Kommentera

