It’s up to you, New York, New York (State) !

Ny termin, och nya bloggare! Först ut att smygstarta är jag, vanligen student på Göteborgs Universitets folkhälsovetenskapliga program, men efter tre terminer där är det för mig nu dags att miljöombyta lite och göra en ”Karl Oskar och Kristina”, jag emigrar till Amerikat, om än bara för fyra månader! Jag ska i höst studera en termin på University at Albany i New York State, situerat 2,5 timmar med tåg från New York-staden, och kommer att blogga därifrån om livet som utbytesstudent.

Att åka iväg och plugga på ett universitet utomlands är något som jag länge velat göra, dels för att uppleva ett annat land ”på riktigt” genom att studera och bo där, att få uppleva ett (förmodligen) annorlunda sätt att lära sig på, och därigenom få en bättre förståelse och perspektiv på sitt eget liv, lärande och land, dels för att jag tycker att det är så otroligt kul med språk, kulturer och möten med människor!

Imorgon (eller tja, enligt klockan är det nu redan ”idag”) bär det alltså äntligen av! Det är en ganska lång process innan man kommer iväg, och det ska erkännas att jag någon gång begravd under ansökningspapper till universitet och ambassad tänkt tanken att ”Nä, nu struntar jag i det här och stannar hemma!”. Dessa stunder har som tur var varit få och kortvariga! En hel del fix och trix innan avfärd som sagt, men när man nu tittar tillbaka på det känns det inte så farligt ändå, precis som med det mesta man klarat av! Det är dock något som varit på gång under lång tid, först var det ansökan till GU i början på året, med engelskprov och intervju, sedan ansökan till det amerikanska universitet och ansökan om studentvisum som krävde en (ska tilläggas mycket trevlig sådan!) resa upp till Stockholm och ambassaden.

Jag kan fortfarande inte riktigt förstå att det är dags för avfärd snart, även om det kanske snart borde trilla ner efter så mycket förberedelser och en hel dags intensivt packande av Amerika-koffert samt urstädning av lägenheten! Statusen skulle nog kunna beskrivas som att jag börjar förstå att jag ska iväg, men vad som väntar och att det dröjer till jul tills jag är hemma igen är svårare att få in i det lilla huvudet! Det är ju dock alltid svårt att föreställa sig något som man inte har en aning om hur det kommer att vara, men jag lovar att höra av mig när det börjar brännas!

/ Ida Sofia

Kommentera

