En dag ombord på Skagerak!

Idag har jag varit på exkursion med en del av min klass. Det bar av med bussen till Lysekil, en nästan två timmars resa där de flesta av oss passade på att sova lite. Sedan begav vi oss ut på Gullmarsfjorden med ”Skagerak” – gu:s (marina forskningsenhets) egna forskningsfartyg! Vi tog prover på flera olika ställen och djup längs Gullmarsfjorden för att sedan i labben ombord analysera syre- och fosfathalterna. Vi mätte också massa annat – temperatur, salthalt mm. På eftermiddagen tog vi upp prover från botten som vi sedan fick känna på och vissa la vi i burkar för senare analys. Det var en riktigt ”labbig” dag. Väldigt mycket praktiskt och det var jättekul! Det bästa var nog att stå o klämma på lera från botten, hehe :) Jag lyckades att glömma min kamera tråkigt nog, men jag ska se om jag kan få tag på lite foton från kompisar! Det var en sjukt kul dag till sjöss i alla fall :)

Nu är jag heeelt slut så godnatt!

//Josefin

Det här inlägget postades i Josefin, Pluggandet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

