Helgen: solsken i Slottskogen, vinkvällar och flyttpackande

Helgen har varit himla härlig, och extra skönt har det varit att inte ha något som helst skolarbete hängandes över sig (kursen är ju slut och den nya börjar på måndag).

I fredags överraskades Göteborg av riktig vårvärme, som hängt kvar hela helgen, och jag åkte in till stan och tog en liten promenad innan vi hade den sista föreläsningen (en frivillig genomgång av den sista uppgiften i kursen. Det var jag och kanske sju tjejer till där..).

 

Många gånger har jag åkt eller gått förbi Prinsgatan och spanat upp mot den här fantastiska kyrkan (som jag nu vet heter Oscar Fredriks kyrka), och i fredags tog jag mig äntligen tid att kolla in den ordentligt! Jag har många gånger tänkt att den känns så väldigt osvensk, jag har inte sett någon liknande kyrka här förut.

 

Riktigt glad blev jag när den visade sig vara öppen för besök, så jag hängde där en stund och förundrades över storslagenheten och lugnet där inne. Rekommenderas!

Efter genomgången i skolan kände jag att jag bara ville vara utomhus, det var så sjukt varmt och soligt! Så jag tog en tur till Slottsskogen (som ju ligger ett stenkast från skolan), där det hängde massor av soltörstande människor! Jag har faktiskt inte varit i Slottsskogen förutom på Way out West i somras, så det var kul att se hur parken ser ut vanligtvis. En liten film blev det till och med!

 

Jag hittade till slut restaurang Villa Belparc som hade en jättestor uteservering, så jag köpte en gigantisk morotskaka och myste i solen. Lite senare joinade jag ett gäng klasskamrater som bestämt sig för att grilla i parken – årets första grillning för mig!

Värmen försvann dock så snart solen sjönk bakom berget och jag fortsatte hem till några gamla Säffle-vänner där jag blev bjuden på vin. Vi drog senare till Andra lång och hängde i baren på Kellys. Mycket skratt och ”djupa” samtal blev det där!

Lördagen bestod av matshopping, lasagnelagande och flyttpackande. Sen ringde min vän Madeleine och frågade om jag ville gå ut och dricka vin, vilket jag gladeligen tackade ja till! Vi kom överens om att ses på Bar Kino, ett pyttelitet charmigt ställe under Hagabion.


Jag gillar verkligen grejen med att man går ut och tar ett glas eller två och bara umgås, det är liksom inget vi sysslade med hemma i Säffle. Där finns bara ett uteställe, där de flesta anser att man måste vara rejält onykter för att överhuvudtaget kunna ha roligt…

Nu ska jag ta tag i mitt flyttpackade igen, det börjar verkligen bli kaos på riktigt här hemma med grejer överallt. Jag längtar mycket efter att flytta, har massor av idéer kring hur fint och bra jag ska ha det i min nya lägenhet!

//Anna

Det här inlägget postades i Anna, Göteborg som stad, Nöjesliv, Studentlivet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

